هفته گذشته رئیس‌جمهور به آماده‌سازی‌ طرحی برای بازار مسکن اشاره کرد که براساس آن وسعت و سطح معماری منازل مسکونی ارتقا خواهد یافت.

پیروز حناچی، کارشناس مسکن و شهرسازی

به‌گفته رئیس‌جمهور طرح مسکن مهر تنها برای ثبات بخشی به بازار اجرا شده و برنامه اصلی دولت در بخش مسکن با همین مشخصات کلی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.دراین‌باره با پیروز حناچی، کارشناس مسکن و شهرسازی گفت‌وگو کردیم که در پی می‌آید.

  • بهترین کاری که دولت در طرح جدید مسکن باید به آن توجه داشته باشد، چیست؟

به اعتقاد من بهترین کار این است که دولت در این مسائل دخالت نکند و امر را به کارشناسان بسپارد تا برنامه‌های بازار مسکن از طریق شورای‌عالی شهرسازی به اجرا دربیاید، چون این طرح‌ها براساس مطالعات و برنامه‌های قبلی برای شهرسازی و مکان‌یابی مناطق مختلف کشور تدوین شده است. اساسا هر جای کشور که قرار باشد به‌منظور سکونت یا هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، باید مطالعات امکان‌سنجی در مورد آن انجام شود و براساس این مطالعات آن برنامه‌ای به اجرا در بیاید که امکانات زیرساختی بیشتری برای آن وجود داشته باشد و حداقل عارضه را برجای بگذارد.

  • طرح مسکن مهر را چقدر در این راستا موفق ارزیابی می‌کنید؟

بزرگ‌ترین ایراد مسکن مهر این است که حاشیه‌نشینی را توسعه داده است. به‌طور مثال در مورد شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد و شهرهای جدیدی که دولت در آنها اجازه مانور داشت در افق طرحشان یعنی برای 20سال آینده حداکثر 200هزار نفر پیش‌بینی و تمام تأسیسات زیربنایی هم بر همین اساس ارزیابی شده بود. ولی الان در طرح مسکن مهر برای اینکه بتوانند زمین توزیع کرده و بسازند افق این طرح‌ها را دستکاری کردند و گفتند برای افق 20ساله 700هزار نفر را در این شهرها اسکان خواهند داد. جالب اینکه این زمین را هم همین امروز توزیع کردند، نه در طول 20 سال؛ و این به معنای اضافه شدن یک بار مضاعف بر دوش شهرهای جدید است.

  • آیا افزایش وسعت و ارتقای معماری در طرح‌های بالادست پیش‌بینی شده است؟

من پیشنهادی که آقای رئیس‌جمهور به آن اشاره کرده‌اند را تا‌کنون در جایی ندیده‌ام و تا زمانی که به طور کامل و با جزئیات آن ارائه نشود نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.

  • پیشنهاد شما برای ایجاد ثبات در بازار و برقراری تعادل در عرضه و تقاضای مسکن چیست؟

در این ارتباط به یکی از فرمایشات حضرت رسول اکرم(ص) اشاره می‌کنم. به‌نظر من این جمله روح مدیریت استراتژیک است. ایشان می‌فرمایند: «حسن السؤال، نصف‌العلم»؛ یعنی سؤال درست، نیمی از راه رسیدن به جواب است». باید ابتدا دید که مشکل در کجاست و سؤال را درارتباط با همان مشکل مطرح کنیم. الان آقای رئیس‌جمهور که این مسئله را مطرح کرده‌اند احتمالا منظورشان این بوده که مسکن مهر اقشار خاصی از نظر اقتصادی را مدنظر قرار داده و در مرحله بعدی باید طبقه متوسط مورد توجه قرار بگیرند. در حالی که برای انجام چنین کاری در داخل شهرها پتانسیلی توسط دولت وجود ندارد. چون بیشتر زمین‌ها توزیع شده و در اختیار بخش خصوصی است. تنها جایی که دولت می‌تواند در این ارتباط به اجرای برنامه‌های خودش بپردازد، منابع طبیعی بیرون شهرهاست و این از طریق ایجاد شهرک‌ها که قانون آن هم وجود دارد امکان‌پذیر است. اما مکان‌یابی این شهرک‌ها و اینکه چه شهرکی در چه جایی ساخته شود در مطالعات دقیق‌تر و کامل‌تر مشخص خواهد شد. از طرفی در طرح جامع تهران، هیچ افزایش محدوده‌ای برای پایتخت دیده نشده و باید از همین ظرفیت‌های موجود استفاده کرد، به این معنی که سطوح مسکونی نباید افزایش یابد.

کد خبر 162357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز