هشهری آنلاین: یک کارشناس سیاسی گفت، به‌رغم تحریم‌های آمریکا، خودکفایی ایران به مدلی برای کشورهای منطقه تبدیل و گسترش آن موجب آزار قدرت‌های غربی شده است.

دکتر سید محمد مرندی

محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران روز شنبه (۲۲ بهمن) در گفت‌وگو با پرس تی‌وی اظهار داشت: ادامه خودکفایی ایران با توجه به تحولات کنونی جهان عرب، تنها به معنای خبری بد برای استیلای آمریکا و غرب بر منطقه است.

وی افزود: اعمال این گونه فشارها نه تنها نوعی نفرت علیه رژیم‌های غربی را در میان مردم عادی به وجود می‌آورد، بلکه مردم را نسبت به رسانه‌های غربی بی‌اعتماد کرده است. همچنین این پیامی برای دیگر کشورهای منطقه است، مبنی بر این که به‌رغم تبلیغات گسترده و تحریم‌های شدید قدرت‌های غربی علیه تهران، ایران همچنان محکم روی پای خود ایستاده است.

مرندی خاطر نشان کرد که مقاومت ایران علیه فشارهای غرب، پیامی به ملت‌های منطقه مبنی بر آن است که آن‌ها نیز می‌توانند همین روند را دنبال کرده و در برابر قدرت‌های غربی به استقلال دست یابند.

مرندی اقدامات ضد ایرانی غرب را نشانه مرگ امپراطوری‌ها دانست و تاکید کرد که تلاش‌های غرب برای سرنگونی جمهوری اسلامی، مسلما با شکست روبرو خواهد شد.

آمریکا و متحدانش ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی متهم می‌کنند و از این ادعاها برای اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل و تصویب چهار دور تحریم علیه تهران استفاده کرده‌اند. همچنین این کشورها تحریم‌هایی یک جانبه علیه ایران اعمال کرده‌اند.

ایران ادعاهای غرب را رد کرده و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دست‌یابی و توسعه فن‌آوری اتمی با اهداف صلح‌آمیز را دارد.

با این حال، اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۳ ژانویه واردات نفت خام از ایران را محدود، دارایی بانک مرکزی را در سراسر کشورهای این اتحادیه مسدود و فروش غلات، الماس، طلا و دیگر فلزات گران‌بها به تهران را ممنوع اعلام کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا در حالی علیه ایران اعمال می‌شود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های یک جانبه اقتصادی را علیه بانک مرکزی ایران و با هدف تنبیه شرکت‌ها و بانک‌هایی که با موسسات مالی ایران همکاری می‌کنند، امضا کرد.

کد خبر 160290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز