همشهری آنلاین: "اوتاویا آنتیکوآ" می‌تواند قدیمی‌ترین جد احتمالی انسان‌ها باشد، در حالی که می‌تواند تاریخ وجود قدیمی‌ترین جاندار شناخته شده بر روی زمین را دهها میلیون سال به عقب ببرد

اوتاویا آنتیکوآ

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان احتمال می‌دهند قدیمی‌ترین جد تکاملی انسان‌ها را در شکل یک ارگانیزم میکروسکوپی و اسفنج مانند که به تازگی در درون سنگ‌های قدیمی آفریقایی مشاهده شده، کشف کرده باشند. در صورتی که این کشف به تایید برسد این جاندار جایگزین قدیمی‌ترین جد شناخته شده از موجودات زنده خواهد شد.

این ارگانیزم کوچک در درون سنگی قدیمی و 760 میلیون ساله در نامیبیا یافته شده است و می‌تواند اولین جاندار چند سلولی باشد که بر روی سیاره زمین آغاز به زندگی کرده است، این به آن معنی است که ریشه تکاملی بسیاری از گونه‌های زیستی از قبیل دایناسورها و انسان‌ها به این جاندار باز می‌گردد.

همچنین کشف این جاندار به آن معنی است که حیات بر روی زمین دهها میلیون سال پیش از تاریخی که تا کنون تخمین زده شده بود، شکل گرفته است. این جاندار که توسط محققان دانشگاه سنت اندروز کشف شده است، در آب‌های آرام و کم عمق زندگی می‌کرده و غذای خود را از باکتری‌ها و خزه‌ها تامین می کرده است.

ساختار بدن این جاندار بسیار ساده است، بدنی لوله مانند که غذا را از میان حفره‌های موجود بر روی آن به مرکز بدن کشانده و مستقیما جذب سلول‌ها می‌کرده است. "اوتیویا" چندان تکامل پیدا نکرده است، اما شاید نیازی به تکامل زیاد نداشته است. احتمال می‌رود این جاندار دو عصر یخبندان زمینی را دیده باشد و در حدود 200 میلیون سال بر روی زمین زندگی کرده باشد.