همشهری آنلاین: دیرینه شناسان چینی با کشف فسیل‌های جدیدی نشان دادند آرکئوپتریکس که از 150 سال قبل به عنوان قدیمی‌ترین پرنده شناخته می‌شود اولین پرنده زمین نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، 150 سال قبل فسیل‌های گونه‌ای از جانداران ماقبل تاریخ به نام آرکئوپتریکس در غاری واقع در باواریای آلمان کشف شد و از آن زمان این گونه به عنوان جد پرندگان امروزی و قدیمی‌ترین پرنده زمین شناخته شد.

اکنون گروهی از دیرینه شناسان چینی فسیل‌هایی را در این کشور کشف کردند که نشان می‌دهد آرکئوپتریکس قدیمی‌ترین پرنده نیست و تنها یکی از دایناسورهای پرداری است که در مسیر گذار دایناسورها به پرندگان بوده است.

این فسیل‌های جدید مربوط به دایناسوری پردار به بزرگی یک مرغ است که Xiaotingia zhengi نام دارد.

Xiaotingia zhengi در حدود 155 میلیون سال در دوره ژوراسیک می‌زیسته است.

با بررسی و مقایسه خصوصیات استخوانی این گونه جدید، این دیرینه شناسان دریافتند که هم آرکئوپتریکس و هم Xiaotingia zhengi پرنده نبوده‌اند بلکه تنها دایناسورهای پردار بوده‌اند.

این محققان اظهار داشتند: "به اعتقاد ما هم Xiaotingia zhengi و هم آرکئوپتریکس متعلق به یک خانواده بزرگ از دایناسورها به نام Deinonychosauria هستند و بنابراین در گروه پرندگان جای ندارند. برای مثال، هر دوی این جانداران ماقبل تاریخ یک حفره بزرگ در جلوی چشم‌های خود داشتند. این حفره که تنها در این گونه‌ها وجود داشته در هیچ پرنده‌ای دیده نمی‌شود."

این دانشمندان افزودند: "آرکئوپتریکس و Xiaotingia همانند سایر اعضای خانواده Deinonychosauria یک خط تکاملی بسیار جالب هستند حتی اگر در اولین فازهای توسعه خود باشند. اعضای این گروه یک چنگال داسی شکل بر روی انگشت دوم پای خود داشتند که بسیار تخصصی بوده است."

قدیمی ترین پرنده

به نظر می‌رسد که قدیمی ترین پرنده Epidexipteryx باشد که در اندازه‌های یک کبوتر بوده و چهار پر بلند داشته است.

دیگر گونه‌هایی که می‌توانند عنوان "قدیمی‌ترین پرنده" را به دست آورند عبارتند از Jeholornis که در سال 2002 در چین کشف شد. این پرنده با قدمت 120 میلیون سال به بزرگی یک بوقلمون بوده است.

پرنده دیگر Sapeornis بین 110 تا 120 میلیون سال قبل می‌زیسته و در حدود 30 سانتیمتر بوده است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶