همشهری آنلاین: دانشمندان کشف کرده‌اند که یک گونه از دایناسورهای کوتوله با دندان‌هایی شبیه خون آشام و موهایی شبیه به خارپشت و دو پا در دوران ما قبل تاریخ می‌زیسته است

دایناسور کوتوله گیاهخوار با دندان‌های خون‌آشامی

به گزارش خبرگزاری مهر، این دایناسور عجیب 200 میلیون ساله با طولی کمتر از 60 سانتی‌متر و وزن یک گربه خانگی بوده و یکی از کوچک‌ترین دایناسورهایی است که تاکنون کشف شده است.

جمجمه این دایناسور شبیه طوطی است اما کمتر از 7 سانتیمتر طول داشته و دندان‌هایی شبیه خون آشام‌ها دارد که شاید برای دفاع از آنها استفاده می‌کرده است.

پل سرنو از دانشگاه شیکاگو در آمریکا گفت: نام این دایناسور را " Pegomastax africanus" به معنای آرواره ضخیم از آفریقا گذاشته شده و این دایناسور کوچک‌ترین گونه کشف شده است.

فسیل این دایناسور در دهه 1960 در آفریقای جنوبی کشف شد اما اخیرا این فسیل در مجموعه فسیل‌های دانشگاه هاروارد مورد توجه قرار گرفته است.

براساس اظهارات سرنو، داشتن دندان‌های تیز و شبیه خون آشام‌ها برای یک دایناسور گیاهخوار بسیار عجیب است.

علاوه بر دندان‌های خون آشام مانند این دایناسور، این گونه از دندان‌های بلند برای خرد کردن گیاهان و میوه‌ها استفاده می‌کرده است.

برخی از کارشناسان اظهار داشتند که این دندان‌ها شاید برای خوردن گوشت یا حشرات به کار می‌رفته است اما سرنو اعتقاد دارد که این احتمال وجود دارد که این دندان‌ها برای دفاع کاربرد داشته‌اند.

محققان تلاش کرده اند که با توجه به جمجمه این موجود ظاهر آن را به عنوان یک دایناسور خون آشام کوتوله بازسازی کنند

این گونه از دایناسورها دارای موهای تیز شبیه خارپشت بودند، ویژگی که در دایناسورهای heterodontosaur و Tianyulong که در چین کشف شدند، نیز مشاهده شده است.

این دایناسور در زمانی زندگی می‌کرده که ابرقاره پانجه‌آ هنوز به منطقه شمالی و جنوبی تقسیم نشده بود.

175 میلیون سال پیش قاره‌هایی که امروزه مجموعه خشکی‌های زمین را تشکیل می‌دهند، یک ابرقاره کلان به نام پانجه‌آ را تشکیل داده بودند.

آفریقا در میانه این ابرقاره جای داشت و در واقع برآمدگی شمال غربی آن، پیوندگاه دو قطعه پانجه‌آ، لااورآسیا (دربرگیرنده آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شمالی) و گندوانستان (شامل آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیای جنوبی، جنوبگان و استرالیا) بود. حدود 165 میلیون سال پیش روند تکه‌ تکه شدن پانجه‌آ آغاز شد.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست