گروه اقتصادی: با اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌ شدن نهادهای تحت پوشش دولت بخش مهمی‌از وظایف تصدی‌گری دولت به‌بخش خصوصی محول می‌شود.

داود دانش جعفری وزیر اقتصادی و دارایی در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی صنعت پالایش در تهران با بیان این مطلب، افزود: در بخش بالا‌دستی صنعت نفت که صرفاً به مالکیت چاه‌های نفت و گاز مربوط می‌شود، اداره امور و وظایف کماکان در اختیار دولت می‌ماند ولی در سایر بخش‌ها که امکان استفاده از توان بخش خصوصی داخلی و خارجی وجود دارد، این وظایف از دولت منفک خواهد شد.

پیش‌بینی برای کاهش آثار تحریم

در این همایش کاظم وزیری‌هامانه وزیر نفت نیز از برنامه‌ریزی برای کاهش آثار تحریم‌ها بر صنعت نفت کشور خبر داد.

وی تأکید کرد: تحریم‌ها بر صنعت نفت کشور بی‌اثر نیست، ولی با برنامه‌ریزی همه‌جانبه اجازه نمی‌دهیم که صنعت نفت با مشکل مواجه شود.

وی درباره جذب  ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشور گفت: این سرمایه‌گذاری از منابع داخلی و خارجی جذب می‌شود.

استفاده از نفت در مجازات تحریم‌کنندگان

وزیری‌هامانه در خصوص اینکه آیا از نفت به عنوان ابزاری در قبال کشورهایی مانند ژاپن که برخی دارایی‌های ایران را بلو‌که کرده‌اند، استفاده‌ می‌شود، گفت: از جزئیات بلو‌که کردن دارایی‌ها اطلاعی ندارم ولی اگر منافع جمهوری اسلامی‌به خطر افتد، کشور از هر ابزاری برای حفظ منافع خود استفاده می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد: همکاری نفتی ایران و ژاپن مدت‌ها است که وجود دارد و این همکاری‌ها گسترده و خوب است و دو کشور در زمینه‌های گوناگونی به همکاری مشغول هستند.

6 قرارداد به ‌ارزش 4 میلیارد دلار

در این همایش محمد رضا نعمت زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در سخنان افتتاحیه خود از امضای شش قرارداد بهینه‌سازی و توسعه پالایشگاه‌های جدید در کشور در کمتر از یک سال به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار با پیمانکاران داخلی و خارجی، خبر داد و گفت: در 3 ماه آینده،  شاهدقرارداد‌های جدیدی برای توسعه پالایشگاه‌های کشور و احداث پالایشگاه جدید با ارزش و گستردگی مشابه خواهیم بود.

وی افزود: در زمینه مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در سرمایه گذاری‌های جدید تاکنون یک مورد عمده انجام شده و مورد دیگر در مراحل نهایی است. به گفته وی، قرار است یک پالایشگاه ۱۲۰هزار بشکه‌ای نیز توسط بخش خصوصی در جنوب کشور احداث شود.

نخستین همایش بین‌المللی صنعت پالایش نفت کشور روز یکشنبه در مراسمی با حضور نمایندگانی از سوی شرکت‌های خارجی در تهران آغاز به کار کرد.

کد خبر 15980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز