همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که با تمرین دادن ذهن از سنین جوانی و میانسالی می‌توان خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندی کاهش داد

آلزایمر

تاکنون تحقیقات بسیاری در خصوص ارتباط میان فعالیت‌های ذهنی در سالمندی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام شده بود.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در بررسی‌های خود دریافتند افرادی که از سنین جوانی و میانسالی مغز خود را از طریق خواندن و نوشتن و بازی‌هایی چون سودوکو و جدول کلمات متقاطع تمرین می‌دهند با احتمال کمتری برای توسعه پلاک‌های آمیلوئیدی که عامل اصلی زوال عقل و آلزایمر در سالمندی هستند مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان با استفاده از اسکنر پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون‌ها (PET scanner) که می‌تواند رسوبات "بتا- آمیلوئیدی" را در سلول‌های مغزی نشان دهد روی 65 فرد سالم 60 ساله که از نظر شناختی در سطح نرمال قرار داشتند بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این تحقیق به سئوالات تستی که سطح فعالیت مغزی را برپایه دوره‌های مختلف زندگی فرد از 6 سالگی اندازه‌گیری می‌کرد پاسخ دادند.

در این تست، سئوالاتی درباره کتابخوانی روزانه، کتاب‌هایی که خوانده می‌شوند، کنترل ایمیل و یا نامه‌های پستی و انجام بازی‌های ذهنی پرسیده شد.

پس از انجام تست آشنایی، برای شرکت کنندگان امتحانات مفید متعددی تجویز شد تا حافظه و توانایی ذهنی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد و همزمان مغز این افراد برای یافتن پلاک‌های آمیلوئیدی با دستگاه PET مشاهده می‌شد.

سپس این دانشمندان، اسکن‌های مغز 10 بیمار متاثر از آلزایمر را با اسکن مغزی 11 فرد سالم مقایسه کردند و دریافتند افرادی که از نظر ذهنی فعال‌تر بودند سطوح پایین تری از پلاک‌های آمیلوئیدی بتا داشتند.

همچنین این محققان نشان دادند افرادی که به تازگی شروع به فعالیت‌های ذهنی کرده‌اند فواید چندانی از این فعالیت‌ها به دست نیاورده‌اند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "به احتمال بسیار زیاد، آمیلوئیدها سال‌ها قبل از بروز اولین علائم آلزایمر تجمع خود را آغاز می‌کنند بنابراین فعالیت‌های ذهنی باید از سنین جوانی و میانسالی آغاز شود."

کد خبر 158478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز