همشهری آنلاین: به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رییس جدید دانشگاه آزاد باید از ورود به جریان‌های سیاسی که موجب شکاف، گپ، جدایی و تقابل این دانشگاه‌ با دانشگاه‌های دیگر می‌شود، پرهیز کند.

نورالله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که تغییر ریاست دانشگاه آزاد را باید به فال نیک گرفت، تصریح کرد: اگر رییس جدید چند موضوع را در دستور کار قرار دهد می‌تواند به بهبود کیفیت دانشگاه آزاد و از میان رفتن گپ میان این دانشگاه و دانشگاه‌های دولتی کمک کند.

وی ادامه داد: نخستین قدم برای از بین رفتن فاصله میان دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها این است که رییس جدید این دانشگاه توجه ویژه‌ای بر مراوداتش داشته باشد، به نحوی که با سایر دانشگاه‌ها مراوده‌ای صحیح، سالم و تعاملی ایجاد کند و در عین این‌که رقابت می‌کنند این رقابت در جهت تکمیل فرآیند آموزشی و پژوهشی در کشور باشد.

نماینده مردم اردل و فارسان در خانه ملت با تاکید بر دنبال نکردن روند تقابلی در دانشگاه آزاد، اظهار کرد: رییس جدید دانشگاه آزاد باید با رصد کردن خلاءهای موجود در نظام دولتی به رفع این خلاءها کمک کند.

حیدری هم‌چنین خاطرنشان کرد: اگر رییس جدید دانشگاه آزاد قصد دارد با حضورش تحرکی در بخش دولتی ایجاد کند باید عرصه رقابتش را بر اساس ماموریت‌های ذاتی دانشگاه که آموزش، پژوهش و تحقیق است، قرار دهد.

عضو کمیسیون آموزش تاکید کرد: دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی باید دو بال برای موفقیت کشور باشند نه این‌که با متهم کردن و تنگ نظری‌ رفتار کنند، به نحوی که در موارد لزوم با یکدیگر همراهی نکنند، این تعامل باید میان دانشگاه‌ آزاد و دانشگاه‌های دولتی ایجاد شود. حس تعامل و همکاری برای هدف مشترک در نهایت رشد و اعتلای دانش و پژوهش کشور را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر ایجاد وجهه همت و تعامل میان دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایامی که گذشت شاهد این موارد نبودیم به نحوی که دانشگاه‌های مذکور در برخی صحنه‌ها و مقاطع در اوج تقابل قرار گرفته و همدیگر را دفع می‌کردند، در حالی که اصلی مبنی بر نظارت‌پذیری دانشگاه آزاد و یا هر نهاد غیر انتفاعی دیگری که در این عرصه کار می‌کند، داریم. دانشگاه آزاد با همه قدرت و توانی که دارد در نهایت باید نظارت‌پذیر باشد و نظارت دولت را در بخش‌های مختلف بپذیرد، اما در عین حال دولت هم باید نگاه کریمانه و تعاملی نه نگاه تحکمی داشته باشد. اگر این ماموریت‌ها تعریف و گفتمان‌های صمیمی از جانب دو طرف درک شود شاهد روند بهتری خواهیم بود.

حیدری درباره دغدغه دانشجویان دانشگاه آزاد در خصوص بالا بودن میزان شهریه‌ گفت: بر اساس قانون اساسی دولت باید تا جایی که می‌تواند اسباب ارتقای تحصیلات تکمیلی را فراهم کند، این یک اصل شناخته شده است که باید ملاحظاتی در این عرصه داشته باشیم، به نحوی که دغدغه شهریه آن‌چنان که هم‌اکنون باعث نگرانی دانشجویان است از بین برود، اما به نظرم می‌آید سیاست‌هایی که در مراکز غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اعمال و موجبات نگرانی دانشجویان را فراهم کرده این است که هزینه تمام شده برای لیسانس و بالاتر در دانشگاه آزاد بر مبنای خدماتی که ارایه می‌شود تدوین نمی‌گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه این شهریه‌ها در محل خود به کار نمی‌رود و عمدتا در ساخت و سازها استفاده و این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا دانشجویان موظفند با شهریه‌های پرداختی فضاهای عمرانی و فیزیکی را به صورت مادام العمر برای این دانشگاه بسازند یا اینکه این دانشجویان شهریه می‌دهند در حدی که استاد و تجهیزات مورد نیاز تامین شود.

حیدری افزود: متاسفانه بخش اعظمی از افزایش شهریه‌ها به جهت این است که دانشگاه آزاد عمدتا به ساخت و سازهای نه چندان ضروری می‌پردازند در صورتی که این هزینه‌ها باید از سوی موسسان تامین شود همان‌طور که در قانون تاکید شده وقتی قرار است مرکزی ایجاد شود باید آورده‌ای داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان تصریح کرد: شهریه دریافتی از دانشجویان صرفا باید در مقوله حق التدریس اساتید و مختصری در تامین تجهیزات هزینه شود، لذا انتظار داریم مسولین جدید در دانشگاه آزاد واقعا با تجدیدنظر در مورد مولفه‌های شهریه‌ مقداری از بار اقتصادی دانشجویان بکاهند.

کد خبر 157485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز