همشهری آنلاین: یک رهبر برجسته سیاسی ترک می‌گوید، رژیم اسرائیل و غرب پشت پرده ناآرامی‌های جاری در سوریه هستند.

ترکیه

به گزارش پرس تی وی، مصطفی کمالاک، رهبر حزب سعادت ترکیه روز جمعه (۱۶ دی، ۶ ژانویه) حین دیدار از دمشق، پایتخت سوریه گفت: طرحی که از سوی رژیم اسرائیل و قدرت‌های غربی برای ایجاد اسرائیل بزرگ دنبال می‌شود دلیلی است که در پشت پرده ناآرامی‌های خاورمیانه وجود دارد.

وی گفت: ما معتقد هستیم که اسرائیل و آمریکا در پس هرج‌ومرج و آشفتگی‌ها در جهان اسلام قرار دارند. ما این‌جا هستیم تا اختلافات را بین برادران حل‌وفصل کنیم.

کمالاک افزود، مردم ترکیه به هیچ وجه با موضع دولت خود در قبال سوریه موافق و همراه نیستند.

کمالاک در راس یک هیات از اعضای حزب خود برای نظارت و مشاهده نزدیک شرایط سوریه، در این کشور به سر می‌برد.

وی در دیدار خود با رمضان البوطی، برجسته‌ترین رهبر دینی سوریه گفت، دو ملت ترکیه و سوریه برادران یکدیگر هستند و هیچ چیز نمی‌تواند پیوندهای عمیق بین دو کشور را خدشه‌دار کند و به آن آسیب برساند.

البوطی نیز به سهم خود سیاست دولت ترکیه در قبال خشونت‌های جاری در سوریه را به شدت محکوم کرد.

البوطی، مفتی مسجد اموی دمشق گفت: امیدوارم دولت ترکیه پس از مشاهده شرایط در سوریه دریابد که در مسیری اشتباه گام برداشته است. بازگشت از اشتباه یک فضیلت است.

دولت آنکارا ماه نوامبر ۲۰۱۱ میلادی در ادامه تلاش برای اعمال فشار بیشتر بر دمشق بر سر موضوع برخورد با ناآرامی‌های سوریه، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد.

سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تا کنون صحنه ناآرامی‌ها و تظاهرات حامیان و مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور بوده است.

ناظران اتحادیه عرب هفته گذشته برای تحقیق درباره جزئیات ۹ ماه ناآرامی در سوریه و نظارت بر اجرای طرح صلح این اتحادیه و پایان دادن به بحران این کشور وارد دمشق شدند. انتظار می‌رود این هیات روز شنبه (۱۷ دی، ۷ ژانویه) گزارش خود را منتشر کند.

گروه‌های مخالف و کشورهای غربی، کشتارهای اخیر در ناآرامی­‌های سوریه را به نیروهای مسلح این کشور نسبت می­دهند؛ این در حالی است که دمشق شورشی‌ها، خرابکارها و گروه‌های مسلح را عامل خشونت‌های خونین این کشور می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازمان‌دهی می‌شوند.

کد خبر 156444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز