یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت حدود 2هفته از آغاز به کار ناظران اتحادیه عرب در سوریه، جبهه‌گیری میان اعضای اتحادیه عرب درباره ادامه کار این هیأت یا خروج این ناظران از سوریه شدت گرفته است.

اتحادیه عرب

اعضای این اتحادیه به 2گروه حامی مداخله بین‌المللی به رهبری قطر و گروه مخالف مداخله خارجی تقسیم شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اندکی پس از فراخوان نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر برای دخالت و حضور ناظران سازمان ملل در سوریه، مقام‌های اتحادیه عرب، به این اظهارات واکنش نشان دادند.شیخ حمد بن جاسم آل ثانی طی روزهای گذشته در دیدار با بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه ناظران عرب به‌علت بی‌تجربگی مرتکب خطاهایی شده‌اند، خواستار استفاده از تجارب این نهاد بین‌المللی و انتقال بحران جاری درسوریه به گستره سازمان ملل شد.

وزیر خارجه قطر که ریاست کمیته وزارتی عربی مسئول پرونده سوریه در اتحادیه عرب را هم به دست دارد، ضمن متهم کردن سوریه به عدم‌اجرای مواد پروتکل امضا شده با این نهاد منطقه‌ای، اعلام کرد که ارتش سوریه برخلاف پروتکل از شهرها بیرون نرفته و برخوردهای خشونت‌آمیز طی 10 روز حضور ناظران در سوریه متوقف نشده است و درصورتی که این کشتارها ادامه یابد، حضور و عدم‌حضور ناظران عرب در سوریه یکسان خواهد بود.

اظهارات شیخ حمد در حالی بیان شد که تنها 2روز پیش از وی، نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرده بود که ارتش سوریه به‌طور کامل از شهرهای این کشور عقب‌نشینی کرده است.همسوی با نخست‌وزیر قطر، ریاض‌الاسعد از فرماندهان مخالفان مسلح حکومت سوریه هم ضمن ابرار نارضایتی از عملکرد ناظران حقوقی و نظامی عرب در سوریه، خواستار خروج آنان به‌منظور ازسرگیری حملات به سوریه شده بود.اما در نخستین موضع‌گیری علنی در مقابل اظهارات شیخ حمد درباره ضرورت انتقال بحران سوریه به سازمان ملل، معاون دبیرکل اتحادیه عرب با ابراز ناخرسندی و انتقاد از تخریب هدفمند ماموریت ناظران عرب در سوریه، تاکید کرد که چگونه ممکن است برخی شخصیت‌ها درباره محتوای گزارشی اظهار نظر کنند که تاکنون منتشر نشده است و از مضمون آن بی‌اطلاعند.

احمد بن حلی با تاکید بر بقای ناظران عرب در سوریه تا پایان مهلت تعیین شده برای آنان در 19 ژانویه جاری، تاکید کرد که بحث خروج این ناظران از سوریه در نشست وزارتی اتحادیه عرب مطرح نخواهد شد و اصولا توجیهی برای فراخوان‌های خروج این ناظران وجود ندارد.موضع‌گیری احمد بن حلی درمقابل اظهارات این مقام قطری درحالی صورت گرفت که رئیس هیأت ناظران عرب در سوریه هم با اشاره به برخی فراخوان‌ها برای خروج ناظران، تاکید کرد که برخلاف این فراخوان‌ها، شمار دیگری از ناظران عرب طی روزهای گذشته راهی سوریه شده‌اند و تاکنون شمار این ناظران به 150 نفر رسیده است و قرار است امروز دوشنبه هم هیأتی از این ناظران وارد سوریه شوند تا شمار آنان به 160 نفر بالغ شود. او گفت که ماموریت ناظران عربی در سوریه تازه آغاز شده و به‌مدتی طولانی ادامه خواهد یافت. وی که یک سودانی است به حضور ناظران آفریقایی در سودان در زمان درگیری‌های داخلی این کشور اشاره کرد و گفت که این ناظران از سال 2004 در سودان حضور دارند و همچنان در این کشور مستقرند، و از این‌رو نمی‌توان مدت زمان حضور ناظران عرب در سوریه را پیش‌بینی کرد.

اما هانی خلاف نماینده مصر در اتحادیه عرب هم با تاکید بر اینکه درخواست دخالت نظامی از سوی شورای امنیت به‌منظور برون‌رفت از بحران جاری در سوریه، در فهرست برنامه‌های اتحادیه عرب نیست، افزود: از همان ابتدا وزرای خارجه عرب درباره عدم‌درخواست دخالت نظامی خارجی در بحران سوریه به توافق رسیدند. قطر پیش از این با ارسال کمک‌های بشردوستانه و لجستیکی به مخالفان نظام حاکم در لیبی و با حمایت رسانه‌ای گسترده از آنان، نقش قابل ملاحظه‌ای در سرنگونی نظام معمر قذافی ایفا کرد و اکنون می‌کوشد با اعمال فشار بر سوریه از طریق بین‌المللی کردن بحران این کشور و بهره‌گیری از شورای ملی سوریه به رهبری برهان غلیون به‌عنوان اهرم فشاری علیه مقام‌های دمشق، از آنان امتیازاتی دریافت کرده و حوزه نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه گسترش بخشد.

کد خبر 156584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز