گروه بین‌الملل: یک روز پس از انفجارهای مرگبار دمشق که کشته شدن ۴۴ نفر را به‌دنبال داشت، ناظران اتحادیه عرب مذاکرات خود را با مقام‌های دولت سوریه آغاز کردند؛ انفجارهایی که مقام‌های سوری، القاعده را عامل آن دانسته‌اند.

سوریه

انفجارهای انتحاری دمشق که اداره کل امنیت سوریه و یک نهاد امنیتی دیگر را هدف قرار داد یک روز پس از ورود ناظران اتحادیه عرب رخ داد و هزاران نفر از مردم سوریه روز گذشته در مراسم تشییع جنازه کشته شدگان این عملیات تروریستی، حملات روز جمعه را به‌شدت محکوم کردند.

براساس اعلام وزارت کشور سوریه در این انفجارها، ۴۴ نفر کشته و ۱۶۶ نفر مجروح شدند. فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه روز گذشته در این رابطه گفت: در نخستین روز حضور ناظران عرب این ضربه‌ای بود که ما از گروه‌های تروریستی و القاعده دریافت کردیم اما در تلاش هستیم که هر کاری برای همکاری با اتحادیه عرب انجام دهیم. گروه اول ناظران اتحادیه عرب برای نظارت بر اجرای مفاد توافقنامه بین این اتحادیه و دولت سوریه و هموارسازی مسیر ورود ناظران دیگر این اتحادیه روز پنجشنبه وارد دمشق شدند و قرار است با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه مذاکرات مفصلی داشته باشند.

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرده که امیدوار است ناظران اتحادیه عرب تایید کنند که عامل ناآرامی‌های این کشور بر خلاف ادعاهای کشورهای غربی گروه‌های مسلح هستند. روز گذشته سمیر سیف الیزل، رئیس هیات ناظران و معاون دبیر کل اتحادیه عرب از محل یکی از انفجارهای روز جمعه دیدار کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز تأسف از این حملات اعلام کرد که مهم‌ترین مسئله در حال حاضر حفظ آرامش است. وی گفت: ما تلاش گسترده‌ای برای انجام ماموریت خود خواهیم داشت و روز یکشنبه با وزیر امور خارجه سوریه دیدار خواهیم کرد.

مراسم تشییع قربانیان دمشق

هزاران نفر از مردم سوریه روز گذشته مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان حملات انتحاری روز جمعه را برگزار کردند. ‌ مردم سراسر سوریه همچنین با برگزاری تظاهرات در استان‌ها و شهرهای مختلف این کشور مخالفت خود را با وقوع چنین اقداماتی اعلام کرده و بر ضرورت تحقق وحدت ملی تاکید کردند.میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان هم در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد: همزمانی وقوع این انفجارها با حضور اعضای کمیته ناظران اتحادیه عرب در سوریه نشان می‌دهد که برخی افراد طرح این اتحادیه را هدف قرار داده‌اند.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: انفجارهای تروریستی دمشق، بعد از انفجارهای هماهنگ شده در بغداد و دیگر شهرهای عراق به وقوع پیوسته و این مسئله بیانگر آن است که اقدامات جنایتکارانه تروریستی که به دست دشمنان بشریت به وقوع می‌پیوندد به‌دنبال شکست بزرگ آمریکا و خروج خفت بار نیروهایش از عراق انجام می‌شود.

وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه و محکوم کردن انفجارهای تروریستی در دمشق اعلام کرد: گروه‌های تندرویی که نمی‌خواهند سوریه به راهکاری برای حل و فصل مسائل در این کشور از طریق انجام مذاکرات ملی میان مخالفان و نظام حاکم دست پیدا کند، سعی دارند تا با اقدامات مسلحانه علیه ساکنان سوریه و نهادهای این کشور اهداف خود را محقق کنند. اعضای شورای امنیت هم به‌شدت 2 انفجار تروریستی اخیر صورت گرفته در دمشق را محکوم کرده و به ملت سوریه و خانواده قربانیان تسلیت گفتند.

کد خبر 154811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز