همشهری آنلاین: هیات ناظران اتحادیه عرب که شب گذشته وارد دمشق شد، ظهر جمعه از محل وقوع دو انفجار انتحاری که با استفاده از دو دستگاه خودروی بمب گذاری شده در این شهر صورت گرفت و منجر به کشته شدن دستکم 65 نفر و مجروح شدن حدود 200 نفر گردید، بازدید کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق، محمد عرنوس و فیصل مقداد معاونان وزیر خارجه و مهاجرین سوریه این هیات را که ریاست آن بر عهده سمیر سیف الیزل معاون دبیرکل اتحادیه عرب است در محل انفجار اداره امنیت کشور همراهی می کردند.

سمیر سیف به خبرنگاران گفت: از آنچه اتفاق افتاد بسیار متاسفیم، البته ما هنوز ماموریت خود را آغاز نکرده ایم بلکه قرار است با هماهنگی مقام های سوریه بزودی آن را آغاز کنیم. مهم آن است که امور را زیر نظر داشته باشیم.

وی افزود: روز شنبه نیز هیات دیگری از اتحادیه عرب به ریاست محمد احمد مصطفی رییس بخش نظارت اتحادیه راهی سوریه می شود و پس از آن کار را شروع خواهیم کرد.

فیصل مقداد نیز گفت: از ابتدای بحران گفتیم که در سوریه تروریسم وجود دارد و گروه های مسلح، افراد بی گناه و نیروهای ارتش را که از خود و مردم دفاع می کنند، به قتل می رسانند.

وی ادامه داد: این هدیه تروریسم است تا همه بدانند که سوریه در معرض تروریسم، قتل و جنایات القاعده قرار دارد، دشمنان ادعای مبارزه با تروریسم دارند اما از آن حمایت می کنند.

به گفته معاون وزیر خارجه سوریه، هدف آنان مخدوش کردن وجهه سوریه است، آنان این توطئه را به حساب خون مردم و حال و آینده این کشور انجام می دهند. آنان جنایتکارند.

وی با اشاره به حضور هیات اتحادیه عرب در مکان انفجار به منظور مشاهده این جنایت افزود: خواستند روز اول ماموریت هیات با خون و تروریسم آغاز شود، تروریسمی که اروپا، آمریکا، غرب و برخی دولت های عربی از آن حمایت می کنند.

فیصل مقداد در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکنون در این مکان 30 نفر کشته و بیش از صد نفر مجروح شده اند، گروه های تروریستی مدت ها قبل گفته بودند که چنین اقدام هایی انجام خواهند داد، سوریه از چند ماه قبل در معرض این اقدام ها قرار گرفت، دستان القاعده و حامیانش در این جنایت آشکار است.

وی با استقبال از سفر هیات های اتحادیه عرب به سوریه تصریح کرد که سوریه همه گونه تسهیلات را به منظور انجام وظیفه در اختیارشان خواهد گذاشت تا گروه های تروریستی را بشناسند، از شورای امنیت سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی نیز می خواهیم تا با این دو انفجار به گونه ای رفتار کنند که اگر در نیویورک یا سایر شهرهای مشابه اتفاق می افتاد، رفتار می کردند.

به گفته فیصل مقداد، هر طرف که می خواهد وجهه سوریه را مخدوش کند، از این جنایت حمایت می کند، اگر کسی ضمیر داشته باشد، آن را محکوم می کند.

وی در باره دستگیری فرد یا افرادی در این زمینه اظهار بی اطلاعی کرد.

فیصل مقداد در باره ناکارآمدی هیات اتحادیه عرب که فردا وارد سوریه می شود، گفت: نباید شتابزده قضاوت کنیم.

یک شاهد عینی از اداره امنیت کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انفجار یک دستگاه خودروی جی ام سی که به نظر می رسد دستکم 200 کیلوگرم تی ان تی در آن جاسازی شده بود، در آهنی را از جا کند و جلوی در ساختمان را ویران کرد.

یک سوری رهگذر نیز در حالی که خشم وجودش را گرفته بود و دست های خود را بالا و پایین می برد ، گفت: این کارها از اقدام های القاعده و غلیون ( برهان غلیون مخالف دولت سوریه و رییس شورای ملی سوریه) است.

یک زن رهگذر در حالی که گریه می کرد، گفت: اینها کار حمد و غلیون است، آنان می خواهند علوی ها بروند اما علوی ها روی سر ما جا دارند، اینها فرزندان و نزدیکانمان هستند.

در اداره امنیت نظامی نیز فردی گفت: گروه های تکفیری و جماعت استانبول چنین اقدام هایی انجام می دهند، آنان از ترکیه و لبنان وارد سوریه شدند و گروه بلحاج در لیبی نیز با آنان است.

رستم غزالی از روسای سازمان امنیت سوریه نیز در محل ساختمان دادگاه نظامی سوریه در گفت و گو با خبرنگاران با محکوم کردن انفجار گفت که بیانیه رسمی در این زمینه صادر خواهد شد.

فرد دیگری گفت: بر اثر انفجار در این مکان، یک دستگاه خودروی شخصی که سه سرنشین داشت، به طور کامل در آتش سوخت.

پس از وقوع انفجار در محل دادگاه نظامی سوریه شمار زیادی از مردم، نیروهای امنیتی و ارتش ضمن تجمع در محل، شعارهایی در حمایت از بشار اسد رییس جمهوری ، ارتش و مقابله با توطئه های دشمنان سر دادند.

مجروحان این انفجارها در چهار بیمارستان دمشق بستری شدند و بیمارستان ها با صدور اطلاعیه از مردم درخواست اهدا خون کرده اند.

کد خبر 154654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز