گروه شهری: اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه این هفته، سؤال تعدادی از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور درخصوص اینکه چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهر‌ها و حمل‌ونقل عمومی سایر شهرها، با وجود نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک به‌خصوص با آغاز هدفمندی یارانه‌ها و حامل‌های انرژی ابلاغ و اجرا نشده است را بررسی می‌کنند.

سابقه قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها یا همان بودجه 2‌میلیارد دلاری معروف، اعتباری است که طبق تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ماه‌های پایانی سال 88 به تصویب رسید و طبق آن دولت باید اعتبار 2میلیارد دلاری از محل ذخایر ارزی را در سال 89 برای توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌پرداخت. این امر از سوی رئیس‌جمهور محقق نشد و وزیر اقتصاد و دارایی نیز با توجه به سؤال یکی از نمایندگان در این باره به مجلس رفت.

پاسخ وی نیز به این سؤال جالب بود چه آنکه حسینی مطرح کرد دولت به‌دلیل نبود ارز در صندوق ذخیره ارزی قادر به پرداخت این اعتبار نیست. پس از این پاسخ دولت بود که نمایندگان تصمیم گرفتند منبع تامین اعتبار 2 میلیارد دلاری متروی تهران و کلانشهرها را تغییر دهند. از همین رو بود که در قانون بودجه سال 90، صندوق توسعه ملی برای این موضوع اختصاص یافت و نمایندگان مردم در خانه ملت تلاش کردند تا این قانون از سوی رئیس‌جمهور اجرایی شود اما این امر هم تا‌کنون محقق نشده است. با توجه به همین موضوع، نمایندگان مجلس پرونده اجرا‌نشدن قانون اختصاص 2میلیارد دلار به حمل‌ونقل عمومی را به‌عنوان تخلف رئیس‌جمهور به دستگاه قضایی سپردند. حالا این بار با طرح سؤال 79 نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور قرار است یکی از سؤال‌ها هم درباره همین بودجه 2 میلیارد دلاری مترو از محل صندوق توسعه ملی کشور باشد.

کد خبر 156307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز