گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت به‌دلیل عدم‌حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی و توسعه مترو، یکی از مقصران بروز آلودگی هواست اعلام کردند: مدعی‌العموم باید حافظ منافع مردم باشد و مقصران آلودگی هوا را شناسایی کند.

همچنین آنان اعلام کردند که کمک نکردن به حمل‌ونقل عمومی یعنی کمک کردن به آلودگی هوا. در همین رابطه رئیس دیوان عالی کشور نیز گفت که یکی از وظایف مهم دولت کمک به حل معضل آلودگی هوای تهران است.

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مدعی‌العموم می‌تواند موضوع آلودگی هوای تهران را بررسی کرده و به‌عنوان حافظ منافع مردم به تقصیر مسببان اصلی این وضعیت رسیدگی کند.

فاضل موسوی با تاکید بر اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس، دولت را در عدم پرداخت اعتبارات متروی تهران مقصر شناخته و این پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی است، افزود: در مورد آلودگی هوا عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی در بدتر شدن شرایط مؤثر بوده و این موضوع باید در مراجع قضایی رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه از نگاه کمیسیون اصل 90، دولت در مورد عدم‌پرداخت مطالبات متروی تهران مقصر شناخته شده و این پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی قرار دارد، اظهار کرد: به هر حال تخلف دولت محرز شده و امیدواریم دولت در رفتارهای خود تغییر رویه بدهد.

موسوی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوای تهران با جان میلیون‌ها شهروند تهرانی در ارتباط است، تصریح کرد: مدعی‌العموم می‌تواند هر جا که به مردم خسارت وارد شده یا به قانون تعرض شود، ورود پیدا کند.وی در مورد عدم‌پرداخت اعتبارات حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: به یقین در این مورد تخلف رخ داده و به واسطه عدم‌اجرای قانون در زمینه ورود خسارت به مردم پیگرد حقوقی و بعضا قضایی موضوع باید در دستور قرار گیرد.

وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی‌ است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوای پایتخت نیز به شهرنوشت گفت: تهران امروزه به یکی از مناطق بحرانی آلودگی هوا تبدیل شده است که درصورت عدم‌مقابله با این مسئله و ارائه راهکارهای عملی تبدیل به آلوده‌ترین شهر جهان خواهد شد.نصرالله کمالیان افزود: افزایش وسایل نقلیه عمومی همانند مترو، اتوبوس و سامانه اتوبوس‌های تندرو یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید برای کاهش آلودگی هوا به آن توجه شود.

به گفته وی، شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو خوب عمل کرده است اما کمک نکردن دولت به تعهدات خود در این زمینه به منزله کمک کردن به آلودگی هواست.

وی اشاره‌ای نیز به مصوبه مجلس در مورد کیفیت خودروهای تولیدی داشت و گفت: اگر چه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌صورت مستقل قدرت تصمیم‌گیری ندارد اما در زمینه جلوگیری از کنترل کیفیت سوخت‌های مصرفی عملکرد ضعیفی داشته است.

کمالیان بهترین راه حل را افزایش حمل‌ونقل عمومی دانست و افزود: وجود ترافیک در شهر تهران یکی از بحران‌های اساسی پایتخت است که در ایجاد آلودگی هوا بی‌تاثیر نیست. به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها راه برطرف کردن این مشکل و به حداقل رساندن رفت‌وآمد شهری است.

کد خبر 155230
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز