معاون شهردار تهران اعلام کرده است که 147 واگن جدید مترو (21 قطار) به‌دلیل نبود اعتبارات در گمرک متوقف مانده است.

مترو

این در حالی است که یک نماینده مجلس از مسئولان دولتی خواسته است برای درک مشکلات مردم خود را جای آنها در صفوف مترو بگذارند.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه آخرین جلسه شورای‌عالی ترافیک به ریاست وزیر کشور تشکیل و در آن بر روان‌سازی‌ ترددها تاکید شد، گفت:

در این جلسه از مسئولان خواستیم، چنانچه خواهان بهبود وضعیت ترافیک در کوتاه مدت هستند به‌عنوان نخستین گام نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز برای ترخیص 147 واگن مترو از گمرک اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: هر قطار می‌تواند 25 هزار جابه‌جایی در روز را محقق کند که با ورود این تعداد قطار به ناوگان، 525 هزار نفر به ظرفیت جابه‌جایی روزانه مترو افزوده می‌شود.

بنا براین گزارش، همچنین در آخرین جلسه شورای‌عالی ترافیک، بر راه‌اندازی مجدد سرویس ادارات تاکید شد. به گفته هاشمی بنا به ابلاغیه دولت مبنی بر حذف سرویس ادارات، بسیاری از کارکنان با خودروی شخصی خود به محل کارشان مراجعه می‌کنند که این مسئله سبب تشدید ترافیک شده است؛ به همین دلیل با پیشنهاد راهور پلیس مقرر شد که سرویس ادارات مجددا راه‌اندازی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه، با توجه به تولید آلایندگی بسیار بالا توسط موتورسیکلت‌ها مقرر شد تا موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای بنزینی نیز در دستور کار و بررسی شورای‌عالی ترافیک قرار گیرد.

تشکری هاشمی در ادامه با رد راه‌حل‌های مقطعی برای معضل ترافیک و آلودگی هوا گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی، اجرای برنامه‌های متعدد برای کاهش سفرهای غیرضروری، فرهنگ‌سازی‌ و اجرای صحیح قوانین و مقررات و استفاده از تجهیزات هوشمند از جمله اقداماتی است که می‌تواند منجر به کاهش ترافیک و به‌دنبال آن آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهر شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه در سال‌جاری اعلام شد که به شهرداری‌های کل کشور هزار و 730 دستگاه اتوبوس واگذار شده است انتظار می‌رفت حداقل یک سوم از این اتوبوس‌ها با توجه به حجم سفرها در پایتخت به تهران داده شود یا حداقل دولت سهم خود در تامین اتوبوس‌های جدید را به اتوبوس‌های دوکابینی که توسط شهرداری خریداری شده پرداخت کند که متأسفانه هیچ‌یک از این اقدامات صورت نگرفت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به وضعیت نامناسب ناوگان مینی‌بوس‌رانی در شهر تهران گفت: تمامی مینی‌بوس‌های شهر تهران فرسوده هستند و به‌دلیل ایجاد آلایندگی بالا باید هرچه سریع‌تر مورد نوسازی قرار گیرند، به همین دلیل شهرداری تهران پذیرفته تا برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده 10‌میلیون تومان کمک بلاعوض داشته باشد و سازمان محیط‌زیست نیز پرداخت 10‌میلیون تومان کمک بلاعوض به این مهم را متقبل شده است.

از سوی دیگر به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک، مقرر بوده که وامی کم بهره نیز برای نوسازی این ناوگان از سوی دولت اختصاص یابد که متأسفانه کارها در بانک عامل متوقف مانده است و چنانچه مشکلات پرداخت وام مرتفع شود قادر خواهیم بود که هزار و 200 مینی بوس فرسوده را نوسازی کنیم. تشکری هاشمی با بیان اینکه در آخرین جلسه شورای‌عالی ترافیک، رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار پرداخت کامل یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی، اعتبارات عمرانی مترو و تحقق امکان استفاده مترو از فاینانس‌ها، اعتبارات صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت شد، گفت: وزیر کشور قول پیگیری پرداخت یارانه باقیمانده، اعتبارات عمرانی مترو و کمک به حل مسئله بانک‌ها در پرداخت فاینانس و حل مشکل استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه خطوط متروی تهران را داد.

مسئولان خود را به جای مردم در صف‌های مترو بگذارند

از سوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مسئولان خود را به جای مردم در صف‌های مترو بگذارند، گفت: شلوغی واگن‌های مترو مردم را کلافه کرده است زیرا تعداد واگن‌های مترو کفاف جمعیت تهران را نمی‌دهد.

محمدرضا خباز تصریح کرد: بهبود شرایط متروی تهران در گروی افزایش امکانات است زیرا با توجه به ظرفیت محدودی که متروی شهر تهران دارد به‌طورحتم نمی‌توان خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه داد. وی با بیان این مطلب به خبرگزاری خانه ملت، بیان کرد: دولت با اتخاذ یک برنامه‌ریزی کاربردی می‌تواند راهکارهای مناسبی را برای رفع مشکلات مترو درنظر بگیرد. وی ادامه داد: بهترین راهکار این است که فاصله زمانی قطارهای مترو را برای ورود به ایستگاه‌های مترو کاهش دهیم و با یک برنامه‌ریزی بلندمدت واگن‌های مترو را افزایش دهیم.

خباز با بیان اینکه وسایل نقلیه همگانی کشور باید به طریق کارآمدی توسعه یابند، گفت: ما با بالا‌بردن کیفیت وسایل نقلیه همگانی می‌توانیم مردم را ترغیب کنیم که از ماشین‌های شخصی خود در شهر تهران استفاده نکنند. همچنین عفت شریعتی نماینده مردم مشهد و کلات هم با انتقاد از وضعیت خدمت‌رسانی قطار شهری در مشهد، از مسئولان اجرایی کشور خواست تا هر چه سریع‎تر نسبت به تکمیل و راه‌اندازی آن اقدام کنند.

این در حالی است که عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی کلانشهرها توجه به نظام هماهنگ و جامع حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن است، گفت: لازم است برنامه جامع حمل‌ونقل عمومی اصفهان که در آن به قطار شهری، اتوبوس‌های تندرو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی توجه ویژه‌ای شده در دستور کار قرار گیرد و مسئولان امر به آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

کد خبر 154945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز