ساخت سالی 15تا 20کیلومتر تونل مترو، جابه‌جایی روزانه حدود 2.5میلیون مسافر در روز و استفاده از تجهیزات مدرن و به روز دنیا نظیر دستگاه‌های حفار تی‌بی‌ام سبب‌شده تا شرکت راه‌آهن شهری تهران به‌عنوان یک شرکت پیشرو در این زمینه در کشور مطرح شود. بر همین اساس احداث متروی شهر پرند که از فرودگاه امام خمینی می‌گذرد از طرف دولت به شرکت متروی تهران واگذار شد.

مترو

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه به احداث خط متروی پرند اشاره کرد و به شهرنوشت گفت: پروژه متروی فرودگاه امام خمینی - پرند در امتداد خط یک متروی تهران و از ایستگاه متروی حرم امام خمینی اجرا خواهد شد. این مسیر 50 کیلومتر طول خواهد داشت. البته این خط جزو خطوط اقماری بوده و اعتبار آن نیز از طرف دولت تامین خواهد شد.
وی در ادامه افزود: طی جلساتی که با رئیس‌جمهور و وزیر راه داشتیم و براساس توانایی‌هایی که در شرکت راه آهن شهری تهران مشاهده شده، احداث این خط مترو به این شرکت واگذار شده است.

درویش درخصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای این پروژه افزود: تکمیل این پروژه حدود 500میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته این اعتبار غیر از اعتباری است که برای خطوط متروی تهران دولت باید بپردازد.

وی درباره زمان تخصیص اعتبار لازم برای ساخت متروی پرند بیان داشت: اخیرا دولت اعلام کرده که تا قبل از پایان سال‌جاری این اعتبار را به شرکت مترو پرداخت می‌کند که به محض تخصیص اعتبار مورد نظر عملیات اجرایی را آغاز خواهد کرد.

درویش همچنین به‌مدت اجرای این پروژه پرداخت و گفت: برنامه‌های مطالعاتی این طرح در حدود یک سال است که شروع شده و بخشی از کار هم از ایستگاه شاهد به سمت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی آغاز شده است. به هر روی اگر اعتبارات به موقع تخصیص و پرداخت شوند، ما قادر خواهیم بود پروژه خط متروی فرودگاه امام‌خمینی - پرند را در یک سال کاری به بهره برداری برسانیم.

درویش در ادامه با اشاره به واگن‌های معطل مانده در گمرک، اظهارداشت: امروز حدود 147واگن مترو در قالب 21 رام قطار در گمرک کشور معطل ترخیص است که برای ترخیص این محموله 80 میلیارد تومان اعتبار لازم است. به هر روی با توجه به نزدیکی مرحله دوم اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و متعاقب آن افزایش حجم مسافران و روی آوردن شهروندان به وسایل حمل‌ونقل عمومی، امیدواریم تا قبل از پایان سال اعتبار ترخیص واگن‌های مترو داده شود. افزایش ظرفیت جابه‌جایی روزانه مسافران از الزاماتی است که با ورود همین واگن‌ها میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه به ایستگاه استراتژیک تجریش پرداخت و عنوان کرد: ابتدا باید بگویم ایستگاه تجریش یک ایستگاه استراتژیک و مهم با موانع بسیار است. با وجود این، تا به امروز 94درصد اقدامات عمرانی و تکمیلی آن به اتمام رسیده است و تنها برخی کارها نظیر پله‌های ‌برقی باقی‌مانده که امیدواریم این ایستگاه تا پایان سال به بهره برداری برسد و یک عیدی خوب برای اهالی منطقه تجریش باشد.

هابیل درویش در پایان به عملکرد شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در سامانه 1888 پرداخت و گفت: اگر مردم گلایه‌ای داشته باشند، کاملا حق دارند، زیرا احداث خطوط و تونل‌های مترو، عملیات عمرانی را در پی خواهد داشت و پیرو آن مشکلاتی برای مردم پیش می‌آید، اما متوجه هستند که برای ساخت یک ایستگاه 12هزارمترمربع فضا لازم است. بنابراین وقتی مشاهده می‌کنند که در این فضاها به‌طور شبانه‌روزی کار انجام می‌شود این امر را می‌پذیرند. با این وجود بیشتر گلایه‌ها مربوط به محوطه‌هایی است که ایجاد شده و کار در آن با تعویق همراه است که البته این امر از عدم‌پرداخت بموقع اعتبارات مترو که همانا حق واقعی مردم است، ناشی می‌شود.

کد خبر 156467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز