گروه شهری: در مراسم افتتاح ایستگاه متروی پیروزی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از انجام توافقات لازم برای حل مشکل فاینانس مترو خبر داد.

عکس مترو از جواد گلزار

به گفته مرتضی طلایی، شهرداری تهران تمام تعهداتی که از دولت‌های گذشته به گردن مترو باقی مانده بود را یکجا پذیرفت تا 70درصد آن در قالب تهاتر با سیستم بانکی و بقیه به‌صورت نقدی و اقساط سالانه تسویه شود. از نظر این عضو شورای اسلامی شهر تهران، راه حل علمی، اجرایی و منطقی مشکل ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است، به همین دلیل محور و رویکرد اصلی مدیریت شهری توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

طلایی در این باره به راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اشاره کرد و گفت: از آنجا که اقدامات کوتاه‌مدت تاکنون پاسخگو نبوده ما باید با نگاه به برنامه‌های بلندمدت توجه خود را معطوف به برنامه‌های میان‌مدت، یعنی توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت توسعه حمل ونقل ریلی کنیم.رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به اینکه هم‌اکنون توسعه خطوط مترو در بیش از 200 جبهه کاری دنبال می‌شود، افزود: ظرف 6 سال گذشته و روی کار آمدن مدیریت شهری فعلی،70 کیلومتر توسعه خطوط ریلی زیرزمینی محقق شد. وی گفت: تا قبل از سال 84 کل خطوط مترو 74 کیلومتر بود که 40 کیلومتر آن روزمینی و مربوط به خط تهران - کرج بود اما اکنون شبکه خطوط مترو به حدود 140کیلومتر گسترش یافته که 100کیلومتر آن تونل زیرزمینی است.طلایی در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی پیروزی همچنین از بومی‌سازی‌ در بخش تاسیسات و حوزه‌های سخت افزاری مترو خبر داد و گفت:‌ در بخش تجهیزات و تولید قطارها نیز تا 70 درصد به‌خودکفایی رسیده‌ایم.

به گزارش همشهری، ایستگاه پیروزی که به بهره‌برداری رسید، در خیابان پیروزی، حدفاصل دو ایستگاه متروی شیخ الرئیس و نبرد واقع شده است. در این باره هابیل درویش گفت: ایستگاه پیروزی چهاردهمین ایستگاه از خط 4 متروی تهران است که به بهره‌برداری رسیده است. در مجموع تا‌کنون 17کیلومتر از این خط مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در تلاشیم 4 کیلومتر باقیمانده از خط را نیز تا پایان سال افتتاح کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.درویش با بیان اینکه برای احداث این ایستگاه حدود 25میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: خط‌4 مترو ظرفیت جابه‌جایی روزانه یک میلیون مسافر را دارد که در صورت تامین واگن‌های مورد نیاز می‌توانیم به این رقم دست یابیم.

5 ایستگاه جدید در خط 4 مترو تا پایان سال آماده بهره بر داری می‌شود

در حاشیه افتتاح ایستگاه متروی پیروزی، سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در تلاشیم تا پایان سال، 5 ایستگاه جدید شامل یک ایستگاه از خط 4مترو، 3 ایستگاه از بخش میانی خط 3 مترو و ایستگاه تجریش را تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم.تشکری هاشمی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم که3 ایستگاه از خط 3مترو، حدفاصل چهارراه ولیعصر(عج) تا خیابان شهید مطهری تقاطع سهروردی را تا پایان سال آماده بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به‌ اینکه در مجموع ظرفیت جابه‌جایی روزانه هر قطار حدود 25هزار نفر است، ادامه داد: تکمیل خط 4 متروی تهران با 5ایستگاه نیز در دستور کار قرار دارد که به‌نظر می‌رسد با توجه به ترافیک سنگینی که در معابر منتهی به این مسیر شاهد هستیم تغییرات قابل‌قبولی در ترددهای محور شرقی و غربی ایجاد شود.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نصب پله‌برقی در برخی از ایستگاه‌های مترو نیز گفت: قرارداد تمام پله برقی‌های مورد نیاز بسته شده و پول آنها نیز پرداخت شده اما مشکلاتی باعث ایجاد تأخیر در نصب آنها شده ‌است. او با ابراز تأسف از اینکه در داخل کشور سازنده پله برقی قابل اطمینانی نداریم، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم پله برقی‌هایی که قرارداد خرید آنها منعقد شده هر چه زودتر وارد کشور شوند.

به گزارش همشهری، خط 4 متروی تهران به طول حدود 20 کیلومتر با 19 ایستگاه، یک پارکینگ و 3پست برق، از ایستگاه اکباتان در غرب تهران آغاز می‌شود و پس از عبور از شهرک اکباتان و خیابان‌های آزادی، انقلاب اسلامی و پیروزی تا پایانه افسریه در شرق تهران ادامه می‌یابد و در طول مسیر بخش‌هایی مانند فرودگاه مهرآباد، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مراکز نظامی و مسکونی در شرق تهران (خیابان پیروزی) را به‌هم مرتبط می‌سازد. توسعه غربی این خط در آینده به طول 7 کیلومتر، شهرک اکباتان را به میدان پونک مرتبط خواهد کرد.

کد خبر 156601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز