گروه شهری: نماینده‌های دولت در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی علت پرداخت نشدن اعتبار 2میلیارد دلاری مصوب مجلس برای متروی تهران و کلانشهرها را بدهی شهرداری تهران به بانک عامل مطرح کردند، این در حالی است که معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت که شهرداری برای بازپرداخت بدهی‌های سالیان گذشته به بانک‌عامل، وارد مذاکره شده، قسط اول بدهی‌ها پرداخت شده و این مشکل حل شده است.

علی‌اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور به فارس گفت: سؤال عدم‌تخصیص و پرداخت بودجه 2‌میلیارد دلاری مصوب مجلس برای متروی کلانشهرها از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی در طرح سؤال از رئیس‌جمهور به کمیسیون عمران مربوط می‌شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه یادآور شد: پس از توضیحات نمایندگان سؤال‌کننده درباره سؤال مطروحه، مسئولان دولتی در توضیحاتی اعلام کردند زمانی که این قانون به تصویب مجلس رسید، صندوق توسعه ملی موجودی نداشت و البته این مصوبه مجلس نیز مغایر اصل 75 قانون اساسی بود. وی اضافه کرد: طبق گفته مسئولان دولتی در این جلسه، افرادی که بخواهند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند باید به یک بانک عامل معرفی شوند، اما به‌دلیل بدهی شهرداری به بانک عامل، بانک حاضر به پرداخت تسهیلات به صندوق توسعه ملی نشده است، اما دولت تمام تلاش خود را برای پرداخت 2 میلیارد دلار مصوب مجلس برای پرداخت به متروی کلانشهرها به کار برده است.

در همین ارتباط حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز به همشهری گفت: بدهی 600‌میلیارد تومانی شهرداری تهران به بانک‌ها مربوط به دوره حاضر نمی‌شود بلکه از زمانی که استفاده از اعتبارات فاینانس آغاز شده، دولت و شهرداری در پرداخت بدهی به بانک‌ها کوتاهی کرده بودند که در نتیجه با احتساب جریمه چنین رقم درشتی را شامل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق اسناد موجود، شهرداری در دوره فعلی، تمام اعتبارات فاینانس دریافتی را در سررسید مقرر بازپرداخت کرده است. در ارتباط با بدهی‌ها نیز جلساتی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد و طبق توافقات حاصل شده، شهرداری تهران 30‌میلیارد تومان بابت قسط اول بدهی‌ها به بانک پرداخت کرد. حال با وجود بازپرداخت قسط اول بدهی شهرداری به بانک عامل و قسط‌بندی بدهی‌‌های دیگر باید منتظر ماند و دید آیا دولت برای پرداخت اعتبارات ارزی مترو اقدام می‌کند یا خیر.

کد خبر 157707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز