همشهری آنلاین: عضو کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی با بیان اینکه دولت سرگرم برنامه‌های انتخاباتی خود است و قصدی برای ارسال به موقع لایحه بودجه به مجلس ندارد گفت: درایت مجلس پاسخ تعلل دولت در بودجه نویسی را خواهد داد و بررسی بودجه با همه تاخیرش در مجلس اصولی و دقیق خواهد بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، 28 روز از زمان قانونی ارائه لایحه بودجه سال 91 به مجلس می گذرد و دولت دهم هنوز مشخص نکرده چه زمانی به این کار مبادرت خواهد کرد. انتخابات مجلس هم نمایندگان را برای بررسی بودجه در تنگنای وقت قرار داده است به طوری که هم منتظر ارائه لایحه دولت هستند و هم اعلام می کنند که دیگر به این لایحه در سالجاری رسیدگی نخواهند کرد و کار به سال آینده موکول خواهد شد. این موضوع باعث شده که نمایندگان انتقادات جدی به دولت احمدی نژاد وارد کرده و او را متهم کنند که به دنبال مسائل انتخاباتی و یا  فشار وارد کردن به مجلس است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه تخلف آئین نامه‌ای دولت در آوردن لایحه بودجه به مجلس از روحیه قانونگریزی دولت نشأت می‌گیرد، گفت: تاخیرهای مکرر دولت، روال عادی بررسی بودجه را تبدیل به یک معضل و تهدید برای وضعیت اقتصادی کشور کرده است.

سید رضا اکرمی در گفت‌و گو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: برای ششمین بار است که در دولت نهم و دهم شاهد هستیم که لایحه بودجه با تاخیر به مجلس می آید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخلف آئین نامه‌ای دولت در آوردن لایحه بودجه به مجلس، از روحیه قانونگریزی این دولت نشات می گیرد، افزود: ممکن است دولت برای این تاخیر دلایل بیاورد، اما این شائبه که هدف اصلی قوه مجریه از دیر آوردن لایحه به مجلس، تحت فشار دادن قوه مقننه است، نیز می تواند درست باشد.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم،ادامه داد: تاخیر دولت باعث می شود که نمایندگان نتوانند با فراغت و در فضای آرام بر موضوع بودجه کار کارشناسی کنند بنابراین بودجه امسال هم دو دوازدهمی بسته می شود.

وی با تاکید براینکه تاخیر طولانی دولت، امکان بررسی آئین نامه‌ای لایحه بودجه را از مجلس گرفته است، تصریح کرد: مجلس نمی تواند کل بودجه را در سال جاری بررسی کند، بنابراین راه حل مجلس برای تاخیرهای دولت، تصویب بودجه دو دوازدهمی همانند سال گذشته و بررسی لایحه دولت در سال آینده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، با بیان اینکه دولت با این تاخیرها خود را هم درگیر تضاد قانونی کرده است، افزود: برای خود دولت هم فرصت نوشتن آئین نامه اجرایی از دست می رود، در واقع بررسی لایحه بودجه بعد ار سال نو، فرصت نگارش آئین نامه اجرایی بودجه را در سال ۹۰ از دولت می گیرد و این تاخیر بر کار دستگاههای اجرایی و زیر مجموعه دولت تاثیر منفی دارد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز، تصریح کرد: تاخیرهای مکرر دولت ، روال عادی بررسی بودجه را تبدیل به یک معضل و تهدید برای وضعیت اقتصادی کشور کرده است.

امروز ۲۸ روز از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس که بر اساس آئین نامه داخلی ، ۱۵ آذر روز تحویل بودجه است، می گذرد.

دولت به‌جای بودجه‌نویسی درگیر برنامه‌های انتخاباتی شده است

عضو کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی با بیان اینکه دولت سرگرم برنامه‌های انتخاباتی خود است و قصدی برای ارسال به موقع لایحه بودجه به مجلس ندارد، گفت: درایت مجلس پاسخ تعلل دولت در بودجه نویسی را خواهد داد و بررسی بودجه با همه تاخیرش در مجلس اصولی و دقیق خواهد بود.

نادر قاضی پور در گفت‌و گو با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد ازاینکه مصوبه مجلس برای تحویل لایحه بودجه تا تاریخ ۱۵ آذر، برای دولت ارزشی ندارد، گفت: دولت سرگرم برنامه‌های انتخاباتی خود است و قصدی برای ارسال به موقع لایحه بودجه به مجلس ندارد.

تاخیرهای تکراری دولت در ارائه لایحه بودجه، در سوالات از رئیس جمهوری گنجانده می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقت دولت به جای بودجه نویسی درگیر برنامه‌های انتخاباتی شده است، افزود: احتمالا بودجه بعد از انتخابات به مجلس می آید که در این شرایط مجلس راهی به جز تصویب بودجه سه دوازدهمی ندارد، این تنها راه حل قوه مقننه برای قانونگریزی‌های قوه اجرایی است.

وی، تاخیر دولت در معرفی وزیر ورزش و جوانان را مورد اشاره قرارداد و گفت: تاخیر دولت در معرفی وزیر ورزش و جوانان و ضربه‌ای که به مملکت وارد کرد به عنوان یکی از سوالات طرح سوال نمایندگان از رئیس دولت، گنجانده شده و احتمال است که نمایندگان تاخیرهای تکراری دولت در ارائه لایحه بودجه را نیز در سوال از رئیس جمهوری بگنجانند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، عقب ماندن پروژه‌های عمرانی و ضربه به اقتصاد کشور را از جمله نتایج تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه دانست و گفت: دولت چگونه می تواند عقب ماندگی از برنامه را توجیه نماید.

تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گریبان مجلس نهم را هم می گیرد

این عضو کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی، تصریح کرد: این بار تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گریبان مجلس نهم را هم می‌گیرد، مجلس فعلی می تواند بودجه سه دوزادهمی را مصوب کند، بعد از تعطیلات نوروز هم مجلس تنها می تواند بندهایی از بودجه را تصویب کند، بنابراین ۷ خرداد که آغاز مجلس نهم است با بررسی بودجه سال جاری آغاز خواهد شد.

قاضی پور با بیان اینکه از مجلس فعلی ۲۶۰ نفر از نمایندگان برای انتخابات آینده ثبت نام کرده‌اند، گفت: احتمالا در تاریخ بررسی بودجه در صحن علنی ، نمایندگان سرگرم تبلیغات انتخاباتی هستند ، این همان هدف دولت بود تا مجلس حساسیتی در بررسی بودجه نداشته باشد و بودجه با میل دولت تصویب شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه درایت مجلس پاسخ تعلل دولت در بودجه نویسی را می دهد، گفت: لایحه دولت با تمام تاخیرش، در مجلس اصولی و ریز به ریز بررسی خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 155899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز