یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

گروه دانش: درحالی‌که هفته گذشته، هشدار هیات بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) ، مبنی بر این‌که تا پایان قرن جاری، کره زمین 2 تا 5/4 درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود، منتشر و اعلام شد این گرم شدن و تغییرات جوی پیامد آن ناشی از عواملی است که بشر در آنها دست دارد، دانشمندان ژاپنی اعلام کردند ماه گذشته، گرمترین ژانویه‌ای بود که کره زمین تاکنون پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد دمای کره زمین در ماه ژانویه ( ۱۱دی تا  ۱۱بهمن ماه)  45/0درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد میانگین هوای این ماه طی  ۱۱۵سال گذشته بوده است.

دانشمندان، دمای هوای زمین را از سال۱۸۹۱ تاکنون ثبت کرده‌اند و با توجه به سیر افزایش دما در طول 11 سال گذشته، می‌توان گفت ماه میلادی گذشته، گرم‌ترین ژانویه در طول تاریخ بوده است.

امسال، ژاپن و روسیه، زمستانی گرم و کم برف را پشت سر گذاشتند. با این حال سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرده است که دمای هوا در ژاپن از نظر حد نصاب گرما در ردیف چهارم قرار دارد و  44/1درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد میانگین بوده است. حد نصاب افزایش دما در ژانویه سال  ۱۹۸۹شکسته شد و دمای هوا  09/2درجه سانتی‌گراد بالا رفت.

انسان مقصر است

همین هفته گذشته بود که محققان IPCC در پایان همایشی در پاریس، گزارش خود را منتشر کردند؛ گزارشی‌که ادعا می‌کرد دمای کره زمین تا پایان قرن یعنی تا سال 2100، بین 2 تا 5/4 درجه افزایش خواهد یافت و سطح آب دریاها بین 18 تا 38 سانتیمتر و یا بین 26 تا 59 سانتیمتر بالا خواهد آمد.

در این گزارش تاکید شده بود که فعالیت‌های انسانی از سال 1750 موجب تسریع فرایند افزایش دمای زمین شده است. به گفته کارشناسان،گرمایش زمین در وقوع توفان‌ها و سیلاب‌های مرگبار سال‌های گذشته دخیل بوده است و در واقع، این خود انسان‌ها بوده‌اند که باعث افزایش دمای کره زمین و ایجاد چنین بلایایی بوده‌اند.

هشدارهای پیش از این

پیش از این هم دانشمندان اعلام کرده بودند که سال 2007 گرم‌ترین سال زمین خواهد بود. به گفته محققان انگلیسی، ترکیبی از عوامل، احتمالا میانگین درجه حرارت در سال 2007 را از بالاترین دمای ثبت‌شده در سال 1998 هم بالاتر خواهد برد.

اگرچه گرم شدن زمین، موجب تغییر الگوی بارش و تاثیرات وسیع بر گیاهان، حیات وحش و انسانها می‌شود، اما مستقیم‌ترین اثر افزایش دمای زمین، یعنی آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها تا چند سال آینده، نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.

مثلا بالارفتن سطح آب دریاها می‌تواند دوهزار از  ۱۸هزار جزیره اندونزی را تا سال ۲۰۳۰ زیر آب فرو ببرد. همچنین، انتظار می‌رود در سال‌های آینده به دلیل هوای پرنوسانی که گمان می‌رود ناشی از تغییرات هوای کره زمین باشد، کشاورزان این کشور با مشکلات جدی روبرو شوند و کمبود برنج که غذای اصلی مردم این کشور است، اندونزی را در معرض قحطی قرار دهد.

تلاش برای کاهش اثر گلخانه‌ای

در همین حال، روز یکشنبه، یک تاجر میلیاردر انگلیسی به نام ریچارد برانسون به منظور کمک به تحقیقات برای یافتن راهی برای حل مشکل گازهای گلخانه‌ای مبلغ  ۲۵میلیون دلار اختصاص داد. برانسون، بنیانگذار شرکت ویرجین گروپ و صاحب خطوط هوایی، قطارهای سریع‌السیر و شرکتهای لیموزین است.

او با این استدلال که شرکتهایش در گرم شدن کره زمین نقش دارند، در زمینه کارخانجات تولید اتانول، انرژی خورشیدی و سوخت پاک سرمایه‌گذاری کرده است و امیدوار است پیشنهاد اخیرش هم به تهیه دستگاهی برای تخلیه جو زمین از دی اکسید کربن بینجامد.ژ

به گزارش آسوشیتدپرس، برانسون متعهد شده است برای مبارزه با گرم شدن زمین سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. او اعلام کرده تمام سود حاصل از شرکتهای مسافرتی خود را طی ۱۰ سال آینده به این کار اختصاص خواهد داد.

برانسون با اعلام اهدای این جایزه ،یک هفته پس از گزارش IPCC، این مسابقه را با رقابتی که مجلس انگلیس در سال  ۱۷۱۴برای ابداع راهی برای محاسبه دقیق طول جغرافیایی ایجاد کرد، مقایسه کرده است.

شش دهه بعد از آغاز این مسابقه، جان هریسون ،ساعت ساز انگلیسی، با یافتن یک روش دقیق، جایزه خود را از دست جرج سوم پادشاه انگلیس دریافت کرد. اما آیا زمین می‌تواند ۶۰سال منتظر بماند؟

کد خبر 15488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز