پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان از بیش از 60 کشور جهان پنج‌شنبه اول مارس (10 اسفند) برای آغاز پروژه سال بین‌المللی قطب در پاریس گرد می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  این طرح شامل 220 پژوهش و پروژه امدادی در دو سال آینده می‌شود که  با اجرای آنها 1.5 میلیارد دلار  صرف بررسی قطب شمال و جنوب کره زمین خواهد شد.

اگر آخرین "سال بین‌المللی قطب" (IPY) در 50 سال پیش آغازگر دورانی از اکتشافات و پژوهش‌های پیشگام بود، سال فعلی قطب بیانگر نگرانی  عمیق نسبت به آینده است.

مایکل جارود، مدیرکل سازمان جهانی هواشناسی ، که به همراه شورای بین‌المللی علوم حامی مالی IPY  است، هشدار داد که سال بین‌المللی قطب فعلی -چهازمین مورد ازسال 1882- در نقطه عطف تعیین آینده کره زمین قرار می‌گیرد.

او به پدیده گرمایش جهانی، به عنوان مقصر اصلی  به راه افتادن زنجیره‌ای از تغییرات مصیبت‌بار در آب و هوای کره زمین  اشاره کرد و  گفت‌: "نواحی قطبی به افزایش درجه حرارت بسیار حساسند."

نواحی قطبی که در گذشته به عنوان پهنه‌های یخ‌زده‌‌ خطرناکی در نظر گرفته می‌شدند که باید آنها را فتح و آباد کرد، امروزه پناهگاه‌های آسیب‌پذیر فرهنگ‌های بومی و  حیات وحش در شمرده می‌شوند که سرنوشت آنها به صورتی جدا نشدنی با سرنوشت ما، ساکنان کره زمین، گره خورده است.

در طول دو دهه گذشته دانشمندان دریافته‌اند آلاسکا، سیبری و بخش‌هایی از شبه جزیره جنوبگان سه ناحیه‌ای بوده‌اند که سریع‌ترین روند افزایش درجه حرارت را متحمل شده‌اند.

در ماه ژانویه (دی ماه) هیات بین‌الدولی تغییرات آب و هوایی (IPCC)، فوروم اصلی علمی درباره گرمایش جهانی، هشدار داد که با ادامه روند فعلی  تا پایان قرن فعلی یخ‌های دریایی در هر دو قطب کره زمین عقب‌نشینی خواهند کرد.

دیوید کارلسون، رئیس برنامه بین‌المللی IPY می‌گوید: "تغییرات فیزیکی و بوم‌شناختی در نواحی قطبی کره زمین که در طول دو سال گذشه مشاهده شده‌اند بیانگر آن است که این ناحیه دستخوش تغییرات سریع است و به رسیدگی جامعی نیاز دارد."

کد خبر 16900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز