چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-مریم فرادی: چندی پیش دانشمندان از سراسر جهان در پاریس گرد آمدند مسئله گرمایش جهانی را بررسی کنند.

در این همایش که سیاستمداران کشور های مختلف هم در آن حضور داشتند عنوان شد که انسان ها عامل اصلی گرم شدن زمین است.[بیشتر]

همین مسئله  باعث شد این بار علاوه بر دانشمندان، سیاست مداران هم از گرم شدن زمین ابراز نگرانی کنند.  ژاک شیراک "انقلاب" در این زمینه را ضروری دانست و‌ گابریل، وزیر محیط زیست آلمان نیز خواستار "تلاش های بزرگ و اساسی سیاسی" شد.

سوزان سولومن،‌ یکی از دانشمندانی که دلایل تحول و دگرگونی آب و هوایی را بررسی می‌کند در این مورد می گوید: "اکنون می توانیم با اطمینان زیاد بگوییم، که عملکرد انسان‌ها تاثیر زیادی در گرم شدن زمین داشته است".

سوزان سولومن عضو مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی IPCC است، که چهارمین گزارش هواشناسی سازمان ملل را تنظیم کرده است. محققان آلمانی گفته او را تأیید می‌کنند، چنانکه مارتین کلاوسن، مدیر مؤسسه مترولوژی ماکس پلانک اذعان داشته است: این ادعا که "بشر در گرم شدن زمین مقصر است" امروز بیش از هر وقت دیگر پذیرفتنی است.

و این گفته را با در نظر گرفتن گزارش جدید هواشناسی جهانی می‌توان ثابت کرد. گزارشی که بر اساس داده‌های بیشتر،‌ آنالیزها و تحلیل‌های بهتر و دقیق‌تر و مدل‌های آب و هوایی واقعی‌تر نسبت به همه گزارشات قبلی تنظیم شده است.

گزارش IPCC: نقشه های وضعیت آب و هوایی آتی

هانس یواخیم مدیر مؤسسه تحقیقات هواشناسی پستدام (PIK) و مشاور هواشناسی دولت آلمان در این باره می‌گوید: "اکنون دیگر با در دست داشتن گزارشات موجود، آخرین شبهات در مورد اینکه، این ما انسان ها هستیم که باعث چنین وضعیتی در آب و هوا شده‌ایم،‌ از میان رفته است".

و دیگر محقق PIK اشتفان رامشترف معتقد است:این گزارش به وضوح مشخص می کند که در درجه اول انسان در گرم شدن کره زمین مقصر است. عوامل طبیعی نقش کم اهمیت‌تری در این زمینه ایفا می کنند.

وضعیت موجود باید کاملاً‌ جدی گرفته شود!

کلاوس توپفر وزیر سابق محیط زیست آلمان و مدیر پیشین برنامه‌های زیست محیطی سازمان ملل (Unep) با توجه به اعداد و ارقام IPCC بر اجرای واکنشی سریع و هدفمند مبنی بر متوقف کردن تغییرات این چنین آب و هوا تأکید می کند:"اگر کسی هنوز به خود نیامده است، لحظه ای تأمل کند،که روند گرم شدن زمین تا کی باید ادامه یابد، تا انسان جدیت وضعیت موجود را دریابد."

 توپفر معتقد است، این گزارش هواشناسی "اعلام خطری کاملاً جدی" است و نمی‌توان آن را تنها یک پیشگویی نامید.

این گزارش بیانگر این است،‌که امنیت انسانی با این شرایط به خطر افتاده است. گرچه مدیر MPI مارتین کلاوسن معتقد است: "آب و هوا همواره با اما و شاید همراه بوده است و در این رابطه هیچ‌گاه نمی‌توان با قاطعیت از چیزی سخن گفت."

تنها یک چیز در این میان واضح و آشکار نمود می‌کند و آن این است که دیگر نمی‌توان مانع از بروز تغییرات آب و هوایی شد. بنابراین اکنون مهم‌ترین مسئله این است،‌که بتوانیم این تغییرات در را یک چارچوب خاص نگاه داریم.

توپفر که در حال حاضر به عنوان مشاور سازمان ملل در زمینه ی توسعه ی پایدار به فعالیت مشغول است، می گوید:"ما همه امیدواریم، که بتوانیم بالا رفتن دمای کلی زمین را تا حداکثر دو درجه متوقف کنیم."

اگر بخواهیم به این مهم دست پیدا کنیم، باید در سرتاسر جهان تا سال 2020 گازهای گلخانه‌ای مضر را تا 30 درصد کاهش دهیم. 

کشورهای صنعتی باید جلودار باشند

سازمان های محیط زیست از دولت های کشورهای صنعتی خواستار کاهش قطعی تولید گاز دی اکسید کربن شده‌اند. مقامات آفریقای جنوبی در این باره اعلام کرده اند که دیگر نمی‌توان توجیهی برای دست روی دست گذاشتن ارائه داد.

وزیر محیط زیست آفریقای جنوبی مارتینوس وان شالکویک در این باره می گوید: همه ی آنان که هنوز هم این تهدید و دلایل آن را رد می کنند،‌ در حق نسل های آتی ظلم بزرگی روا می دارند.

کد خبر 15741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز