سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

گروه دانش: «با وجود اینکه در دوران حاکمیت خردگرایی زندگی می‌کنیم، تمامی بحث گرم‌شدن زمین غیرعلمی و فقط یک جور جنجال رسانه‌ای است.» این جمله آغازین مستند تلویزیونی بود که روز پنج‌شنبه سه‌هفته پیش از شبکه چهار بی‌بی‌سی پخش شد.

این برنامه که «کلاهبرداری بزرگ گرم‌شدن کره زمین» نام دارد، به دنبال به چالش کشیدن نظریه رایج در توضیح گرم شدن کره زمین و بیان این نکته بود که شرایط جوی کره زمین در طول سالیان دستخوش تغییرات بسیار زیادی بوده، بدون اینکه بشر نقشی در آن داشته باشد.

بر اساس این نظریه فعالیت‌های بشر که شامل استفاده روزافزون از سوخت‌های فسیلی و تغییر در نحوه استفاده از سطح زمین می‌شود، باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن و متان در جو و باعث گرم شدن کره زمین شده است.

این نظریه در گزارش هیات بین‌المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) گروهی وابسته به سازمان ملل که اوایل ماه فوریه امسال منتشر شد، نیز تکرار شده که بر اساس آن بشر «به احتمال خیلی زیاد» عامل اصلی گرم شدن کره زمین معرفی شد.

به گفته سازندگان مستند نظریه «نقش انسان در گرم شدن کره زمین» از قالب یک بحث علمی خارج شده و تبدیل به بستری برای ظهور ارزش‌های جدید اخلاقی و سیاسی در عصر حاضر شده است و فعالان محیط زیست هرگونه بحث علمی که در صدد به چالش کشیدن این نظریه باشد را محکوم و آن را خطرناک معرفی می‌کنند.

این برنامه تلویزیونی باورهای نسبتا پذیرفته شده در مورد معرفی کردن تغییرات آب و هوایی به عنوان پدیده‌ای فقط مختص به عصر حاضر و نقش دی‌اکسید کربن در این پدیده را به زیر سئوال می‌برد و باعث شکل‌گیری نگاهی کاملا متفاوت نسبت به پدیده گرم شدن کره زمین در ذهن بیننده می‌شود.

تغییر آب و هوایی کره زمین

تغییرات آب و هوایی کره زمین یکی از عواقب گرم شدن کره زمین به شمار می‌آید. ولی به گفته برخی از دانشمندان تغییرات آب و هوایی در کره زمین امری بسیار عادی محسوب می‌شود و شواهد بسیار زیادی وجود دارد که طی چند هزار سال گذشته کره زمین دستخوش تغییرات جوی متنوعی بوده است، بدون آنکه بشر هرگونه دخالتی در آن داشته باشد.

در این مستند شواهدی عرضه شد که سیر گرم شدن فعلی کره زمین از دویست سال گذشته آغاز شده، پس از دوران یخبندان طولانی که به عنوان «عصر یخی کوچک» شناخته می‌شود.

در نقاشی‌های به جای مانده از قرن چهاردهم از رودخانه تیمز در لندن، رودخانه یخ‌زده‌ای را نشان می‌دهد که روی آن بازارچه‌هایی برپاست و اهالی این شهر مشغول اسکیت بازی روی آن هستند.

همچنین در «دوران گرم قرون وسطایی» دورانی قبل از «یخبندان کوچک»، بین قرن دهم تا پانزده میلادی، دمای کره زمین بسیار بالاتر از دمای فعلی بوده است. به گفته دانشمندان تاثیر این گرما در معماری کلیساها و بناهای ساخته شده در این دوران مشهود است.

کد خبر 18712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز