شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

دکتر اسماعیل کهرم: همین چند روز قبل صاحب‌منصبان محیط زیست عالم در پاریس گرد هم آمدند و نتایج مطالعات 2500 محقق از 100 کشور جهان در مورد افزایش گرمای کره زمین را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این تحقیقات که در تمام عالم انجام گرفته بود به‌راستی حیرت‌انگیز و نگران‌کننده بود. ما می‌دانیم که مدت‌ها است که مسأله گرم شدن زمین توسط محققین دنیا اعلام شده است ولی بسیاری از سیاست‌مداران به دلایل سیاسی و نه علمی از پذیرش آن سر باز زدند.

مثلاً ایالات متحده آمریکا از امضای  پیمان کیوتو سر باز زد به این دلیل که: «دلیل علمی مبنی بر گرم شدن کره زمین وجود ندارد.» نفوذ سیاستمداران آمریکا حتی موجب آن شد که «NASA» سازمان هوافضایی که انسان را به ماه برد و سالم بازگردانید نیز مسأله گرم شدن کره زمین را انکار کرد. «دلیل علمی کافی برای اثبات این پدیده تاکنون به‌دست نیامده است.»

مگر پیمان کیوتو چه تعهدی را برای امضاء‌کنندگان ایجاد می‌نمود که ایالات متحده آمریکا از امضاء کردن آن سر باز زد؟ مسأله ساده است. گازهای حاصل از سوختن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، بنزین... و ذغال سنگ، 2  CO و CO را به هوا می‌فرستد.

این گازها با بخار آب در فاصله 50 کیلومتری زمین سپری را تشکیل می‌دهند که نور خورشید از آن می‌گذرد و وارد زمین می‌شود ولی گرمای حاصل، از این مسیر خارج نمی‌شود، درست مانند کاری که شیشه‌های گلخانه می‌کنند. لذا این امر را اثر گلخانه‌ای می‌نامند. این عمل در طول دهه‌ها موجب افزایش تدریجی و خطرناک هوای اطراف کره زمین می‌گردد.

پیمان کیوتو از متعهدین می‌خواست که تا سال 2012، یعنی همین 5 سال آینده میزان صدور گازهای گلخانه‌ای را تا اندازه‌ای کاهش دهند. با وجود آن‌که حدود یک‌سوم کل گازهای گلخانه‌ای در آمریکا تولید می‌شود، این کشور زیر بار این تعهد نرفت که نرفت.

تفاوت این اخطار، با اخطارهای قبلی آن است که این بار نگرانی متخصصین و کارشناسان محیط‌زیست به گوش سیاستمداران و تصمیم‌گیران جهان رسیده است. مثلاً «سازمان ملل متحد باید مبادرت به ایجاد یک سپاه حفاظت از محیط‌زیست نماید که کشورهای خاطی را مورد بازرسی قرار دهند.»

ژاک شیراک:«چنین به نظر می‌رسد که پنجره‌های امیدبخشی که فکر می‌کردیم برای نجات کره زمین وجود دارند، زودتر از انتظار مسدود می‌گردند.»

دیوید میلی‌بند وزیر محیط‌زیست انگلستان:« سازمان‌های غیردولتی آمریکا نیز آقای بوش را آماج حمله‌های بی‌امان خود قرار داده‌اند و درخواست پیوستن به پیمان کیوتو را نموده‌اند».

دست‌آورد محققین 2500گانه چیست و اهمیت آن کدام است؟ اگر گرم شدن زمین به همین صورت ادامه یابد: درجه حرارت سطح کره خاکی 8/1 تا 4 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت و در نتیجه ذوب شدن یخ‌های قطب‌ها، سطح آب‌های آزاد جهان 18 تا 59 سانتی‌متر بالا خواهد رفت. طوفان‌های شدید و موج‌گرما در خشکی شدید و متناوب‌تر خواهد گردید. محصولات کشاورزی که با این درجه حرارت سازگاری ندارند محو می‌گردند و یا تولید آنها شدیداً کاهش خواهد یافت.

تأثیر تغییراتی که گرم شدن کره زمین به‌جای خواهد گذاشت، صدها سال دوام خواهد یافت و شاید هیچ‌گاه قابل جبران نباشد و بالاخره نتیجه این تحقیقات آن است که سهم طبیعت در صورت گرفتن این فاجعه فقط 10 درصد است. یعنی 90 درصد عملیات منجر به گرم شدن کره زمین به‌دست ما انسان‌ها، اشرف مخلوقات صورت گرفته!!

بنابراین، فردا که به‌تنهایی داخل اتومبیل خودمان بدون برنامه و هدف ویراژ می‌دهیم یا در داخل منزل وقتی که بی‌مهابا چراغ‌ها را بدون دلیل روشن می‌گذاریم و یا درجه حرارت خانه را بالا نگه‌ می‌داریم و سوخت بیش از حد مصرف می‌کنیم، به‌یاد بیاوریم که ما، هرکدام ما در گرم شدن کره زمین و یا در جلوگیری از این گرم شدن می‌توانیم سهیم باشیم و یادمان باشد که از ماست که بر ماست.

کد خبر 15967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز