همشهری آنلاین: 45 کشور به فراخوان فرانسه برای تشکیل یک سازمان حدید زیست‌محیطی برای کندکردن سیر اجتناب‌ناپذیر گرمایش جهانی و محافظت از سیاره احتمالا از طریق قدرت‌های انتظامی برای تنبیه تخطی‌کنندگان پاسخ مثبت دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس غیبت کشوره‌های آلودکننده اصلی کره زمین یعنی آمریکا، و کشورهای در حال شکوفایی اقتصادی در همان مسیر آمریکا – چین و هند در میان این گروه جلب‌نظر می‌کند.

این فراخوان که از سوی ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه یک روز پس از انتشار گزارش علمی معتبر – و به طور نگران‌کننده تیره و تار- درباره آینده آب و هوای کره زمین  در پاریس  اعلام شد.

در این گزارش "بسیار محتمل" دانسته شده است  که گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی باشد و تغییرات آب و هوایی برای قرن‌ها ادامه یابد، حتی اگر گازهای حبس‌کننده گرما کاهش پیدا کنند.

زبان این گزارش تندترین لحنی است که "هیات بین‌الدولی تغییر آب و هوا" – مسئول تحقیق درباره گرمایش جهانی- تا به حال به کار برده است.

این سند که حاصل همکاری صدها دانشمند و مقامات دولتی است بوسیله 113 کشور از جمله آمریکا به تایید رسید.

علیرغم چشم‌انداز نگران‌کننده این گزارش اغلب دانشمندان می‌گویند خطرناکترین بلایای ناشی از  گزمایش جهانی -بالاآمدن شدید سطح اب دریاها ئ مصیبت‌بار ترین توفان‌ها و خشکسالی‌ها- در صورتی که به سرعت اقدامات قاطعی انجام شود، قابل اجتناب است.

شیراک در سخنرانیش در روز شنبه در کنفرانس زیست‌محیطی پاریس که دولت فرانسه حامی آن است، گفت: "مسئولیت ما رسیدگی به این موضوع است. آینده انسانیت چنین کاری را ایجاب می‌کند."

شیراک بدون نام بردن از آمریکا -تولیدکننده یک‌چهارم گازهای گلخانه‌ای جهان- نومیدی خود را این چنین بیان کرد: "برخی از کشورهای بزرگ و ثروتمند را هنوز باید قانع کرد. آنها از پذیرفتن عواقب اعمالشان اکراه دارند."

تا بحال بیشتر کشورهای اروپایی بوده‌اند که از طرح شیراک برای تشکیل سازمان جدید حفاظت کره زمین استقبال کرده‌اند.

 قرار است اولین اجلاس برای این هدف در بهار آینده در مراکش برگزار شود.

کد خبر 14958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز