گروه دانش: هیئت بین المللی تغییرات جوی (IPCC) در گزارش جدید خود هشدار داده‌است که پیامدهای عمده تغییرات آب و هوایی برای طبیعت از هم‌اکنون آشکار شده‌است و گرم شدن زمین حتی تأثیری محسوس بر جوامع انسانی هم به جا گذاشته است.

ظاهراً در مورد ادبیات این گزارش رسما منتشر نشده، هنوز میان کشورها اختلاف نظرهایی وجود دارد و اروپایی‌ها خواهان فرستادن پیامی‌قوی هستند اما آمریکا خواهان تاکیدی کمتر است. چین و روسیه نیز نسبت به برخی بخش‌های خلاصه 21 صفحه‌ای گزارش ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، این منازعه لفظی در لحظات پایانی پیش از انتشار گزارش احتمالا بر قاطعیت کلام نسخه نهایی اثر خواهد گذاشت.

نسخه پیش نویس این گزارش اخطار می‌دهد که برای جوامع دشوار خواهد بود خود را با آثار احتمالی تغییرات جوی سازش دهند. همچنین این گزارش قرار است شامل این نکته باشد که افزایش دمایی بیش از 5/1 درجه سانتیگراد از میانگین دما در دهه 1990 تقریبا یک سوم گونه‌های زنده را در معرض خطر انقراض قرار خواهد داد و بیش از یک میلیارد نفر عمدتا به دلیل ذوب شدن یخچال‌های کوهستانی و میادین یخی که نقش ذخایر آب را بازی می‌کنند، در خطر شدیدتر کم آبی قرار خواهند گرفت.

دانشمندان IPCC مجموعه‌ای از مطالعات علمی‌شامل بیش از 29 هزار قطعه داده از تغییرات مشاهده شده در ابعاد فیزیکی و بیولوژیکی جهان طبیعی را مرور کرده اند. از زمان آخرین ارزیابی جهانی IPCC در سال 2001 میزان فعالیت‌های علمی‌در زمینه مشاهده و قیاس تغییرات در جهان طبیعی به طور گسترده‌ای افزایش یافته است.

به موازات آن، مدل‌های کامپیوتری که آینده آب و هوای زمین را پیش بینی می‌کنند بیش از پیش پیشرفت کرده است.

مطالعات نشان داده در حالی‌که رشته کوه‌های بزرگ جهان مانند هیمالایا، راکی، ‌اند و آلپ با به دام انداختن آب باران و برف در طول سال و رها کردن تدریجی آن در تابستان نقش ذخایر طبیعی آب شیرین را بازی می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که یخچال‌ها در کلیه این رشته کوه‌ها درحال انقباض است.

اخیراً یک مطالعه پیش بینی می‌کرد که 75 درصد یخچال‌های آلپ تا پایان قرن جاری ناپدید خواهد شد. با ناپدید شدن یخ‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب‌های بهاری و پاییزی بیشتر می‌شود و در عوض خطر خشکسالی در تابستان افزایش می یابد. انتظار می‌رود در گزارش IPCC رسما اعلام شود که «با اعتماد خیلی زیاد» می‌توان گفت که این روندها از هم اکنون در حال وقوع است.

این دومین گزارش از رشته گزارش‌های این هیات در سال جاری خواهد بود، که در مجموع چهارمین ارزیابی جهانی از تغییرات جوی آن را تشکیل می‌دهد. نخستین قسمت این گزارش، درباره علم تغییرات جوی، که در ماه فوریه منتشر شد نتیجه گیری می‌کرد که گرمتر شدن زمین از 1950 تاکنون به احتمال 90 درصد یا بیشتر ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

بخش سوم گزارش که در ماه مه منتشر خواهد شد بر راه‌های مهار افزایش گازهای گلخانه‌ای و دما تمرکز خواهد داشت.

کد خبر 18921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز