جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات‌های نمایندگی حاضر در یک کنفرانس عمده سازمان ملل درباره تغییرات جوی اعلام کرده‌اند کارشناسان در مورد بهترین راه های مبارزه با گرمایش زمین به توافق دست یافته اند.

به گزارش بی بی سی ،کارشناسان ارشد 120 کشور جهان در این همایش بین المللی در بانکوک شرکت داشتند تا راههای مبارزه با گرمایش زمین، به گونه ای که روند اقتصادی کشورها را مختل نکند، بررسی و پیشنهاد کنند.

مذاکرات تا لحظات پایانی کنفرانس ادامه داشت و حتی بر سر تک واژه ها و عبارات مجادلاتی درگرفت.

مسائل مورد اختلاف شامل عبارت بندی مربوط به پروتکل کیوتو، هزینه های کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای و انرژی اتمی می شد.

سومین بخش ارزیابی امسال "هیات بین دولتی مطالعه تغییرات وی"                             (Intergovernmental Panel on Climate Change) یا "آی پی سی سی" راه های مهار تصاعد گازهای گلخانه ای در جو و عوامل اقتصادی مربوط به آن را بررسی می کند.

لزوم عمل

پیتر لوکی، از اعضای هیات نمایندگی آفریقای جنوبی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "کار تمام است. هرچه می خواستیم و حتی بیشتر در آن گنجانده شده. پیام گزارش این است: باید همین حالا کاری بکنیم."

آی پی سی سی بر این باور است که تصاعد اتومبیل ها به خوبی کنترل نمی شود

هیات های حاضر گفتند چین در طول کنفرانس مکررا سعی کرد برخی عناصر متن پیش نویس را که برای مباحثات یک هفته ای آماده شده بود کمرنگ کند.

پکن مشتاق بوده است اشارات به حالت هایی که بیم دارد بر رشد کوتاه مدت اقتصادی آن تاثیر بگذارد حذف شود.

"آی پی سی سی" قبلا در سال جاری دو عنصر دیگر از گزارش ارزیابی جهانی خود که به ترتیب به علم تغییرات جوی و تاثیرات بالقوه آن می پرداخت را منتشر کرده است. این چهارمین گزارش این هیات از سال 1990 تاکنون است.

تلاش برای تثبیت تراکم گازهای گلخانه ای

پیش نویس گزارش هزینه های احتمالی تثبیت تراکم گازهای گلخانه ای در اتمسفر به درجات مختلف را برای اقتصاد جهانی ارزیابی می کند.

به گفته ریچارد بلک خبرنگار امور محیط زیست بی بی سی این ارزیابی می گوید هدف گرفتن میزان تراکمی از دی اکسید کربن معادل 650 پاره در میلیون (پی پی ام) باعث افت تولید ناخالص جهانی به میزان 2/0 درصد خواهد شد، درحالی که هزینه یک هدف بلندپروازانه تر معادل 550 پی پی ام برای تولید ناخالص جهانی در حدود 6/0 درصد خواهد بود.

تراکم فعلی دی اکسید کربن در جو تقریبا 425 پی پی ام است و بسیاری از دانشمندان تغییرات جوی اکنون استدلال می کنند که تنها توافق با نگاه داشتن سطح این گاز زیر 450 پاره در میلیون می تواند مانع پیامدهای عمده آب و هوایی شود.

پیش نویس ارزیابی تازه "آی پی سی سی" می گوید حفظ تراکم در این سطح می تواند هزینه ای معادل 3 درصد تولید ناخالص جهانی به بار آورد.

استفان اشنایدر استاد دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا که به تنظیم این پیش نویس کمک کرده می گوید افزایش دما به اندازه 2 تا 3 درجه سانتیگراد به انقراض بالقوه وسیع موجودات زنده، پیدایش مشکلات جدی برای مناطق ساحلی، ناپدید شدن یخچال های کوهستانی و ذوب سفره های یخی منجر خواهد شد.

وی افزود: "... و اگر بخواهیم شانسی بهتر از 20-30 درصدی در جلوگیری از این وضع داشته باشیم باید از پایدار کردن سطح تراکم در طیف 450 تا 550 پی پی ام صحبت کنیم."

آی پی سی سی در زمینه سیاستگذاری توصیه ای ارائه نمی کند با این حال چین و برخی دیگر از هیات های نمایندگی حاضر در کنفرانس تلاش کرده اند اشارات به سطوح پایین تر تثبیت گازهای گلخانه ای را کمرنگ کنند.

کد خبر 21144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز