همشهری‌آنلاین: کتاب مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی (شرکت‌ها) اثر کونوسوکه ماتسوشیتا با ترجمه محمدرضا سرکار آرانی و مریم داداش‌زاده از سوی انتشارات رسا منتشر شد و به بازار کتاب آمد.

social

به گزارش همشهری آنلاین مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی (شرکت‌ها) اولین کتاب در باره مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی (شرکت ها) به زبان فارسی است. این کتاب توسط کارآفرین برجسته و پدر مدیریت نوین ژاپن، کونوسوکه ماتسوشیتا (بنیان گذار گروه صنعتی ماتسوشیتا الکتریک، ناسیونال و پاناسونیک) تدوین شده است.

در دهۀ گذشته مهم ترین نویسندگان مدیریت در هاروارد و ام آی تی، نویسنده این کتاب (ماتسوشیتا) را بزرگترین و برجسته ترین کارآفرین سدۀ بیستم در جهان معرفی کرده اند. بسیاری از مدیران برجسته رویکرد انسانی او به صنعت، تولید، مدیریت و روش مواجهۀ او با چالش‌های رسیدن به آرمان مشترک و توجه به مسئولیت های اجتماعی شرکت ها را ستایش می کنند. کونوسوکه ماتسوشیتا کتاب‌های زیادی به زبان های ژاپنی و انگلیسی منتشر کرده و تعدادی از آن‌ها نیز از زبان انگلیسی به فارسی برگردانده شده است.

ماتسوشیتا در این کتاب با طرح نظریۀ "مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها" رویکرد نوینی در مدیریت کسب و کار و توسعۀ منابع انسانی ارائه می‌دهد و روش‌های مؤثر هماهنگی سازمان‌ها با دگرگونی‌هایی غیر قابل پیش بینی محیط پیرامون را با توجه به رویکردی انسانی و اجتماعی به نیروی کار و تأکید بر اخلاق حرفه‌ای و ایفای دو نقش همزمان "مدیر" و "مربی" تجزیه و تحلیل می‌کند.

این کتاب که به زبان‌های گوناگونی ترجمه شده است، راه‌های به چالش کشیدن پیش فرض‌های ذهنی مدیران و ترسیم عینی نحوۀ ارتباط پیچیدۀ آن‌ها با عمل را به ویژه در ارتباط با امور به ظاهر متناقض مانند همزیستی و رقابت، منابع سازمان و سندیکای کارگری، مالیات و رشد کسب و کار، نرخ رشد و محدودیت منابع، و مسئولیت اجتماعی، منافع و ماموریت شرکت به خوبی تبیین می کند.

مباحث مهم این کتاب شامل هویت اجتماعی شرکت‌ها، آرمان، ماموریت ومسئولیت‌های شرکت در حفاظت از محیط زیست، جابجایی جمعیت، ترویج دیپلماسی غیر دولتی، آموزش بزرگسالان، کاهش آلاینده ها، خلق منابع تازه برای رشد، تربیت و اشتغال نیروی کار، افزایش بهره وری، ترویج دانش و تفکر علمی و همزیستی در عین رقابت و حراست از صلح و دوستی و اخلاق اجتماعی را تجزیه و تحلیل می کند.

از نظر ماتسوشیتا تولید کالا و خدمات با کیفیت عالی بنیادی ترین مسئولیت بنگاه های اقتصادی است. اما مهم تر از آن توانمند سازی نیروی انسانی، بسط دامنه انتخاب انسان و پرورش اجتماعی آنها مسئولیت اجتماعی شرکت ها اقتصادی و سازمان های دولتی است. او بر این باور است که چون شرکت منابع خود را از جامعه می‌گیرد و محصول خود را نیز به جامعه ارائه می‌دهد، بنابراین باید از بستر حیات خود که جامعه است مراقبت کند و بهترین راه انجام این مسئولیت تولید کیفی، ارزان، بادوام و فراوان است.

جمله معروف او به کارکنانش که "اگر از شما سؤال شد چه تولید می‌کنید؟" پاسخ دهید : "شرکت ما انسان می‌سازد، البته کالاهای الکتریکی هم تولید می‌کند."، ضمن تبیین نگاه انسانی به مدیریت و کسب و کار، بر آموزش اجتماعی کارکنان و پرورش آحاد افراد جامعه و نوسازی فرهنگی و اجتماعی بر بنیاد ترویج دانش و آموزش تاکید دارد.

مطالعه این اثر به مدیران شرکت‌ها، روسای سازمان‌های خدماتی، بنگاه‌های اقتصادی و دولتی، کارگزاران کلان شهرها، مدیران شهری و توسعه روستایی، اعضای شوراهای شهر و روستا، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و توسعه پایدار و همه علاقه مندان به مباحث مربوط به پیشرفت و نوسازی اجتماعی و اقتصادی کشور توصیه می‌شود.

کد خبر 154647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز