همشهری آنلاین: رئیس ایرانی بخش تحقیقات آموزش متوسطه بنیاد آموزشی ناگویا ایشیدا گاکوئین ژاپن گفت:

به گزارش ایرنا در جهان امروز توانمندسازی معلم برای غنی‌سازی فرایند آموزش و یادگیری یکی از مهم ترین راهبردهای تغییر و تحول در آموزش است

دکتر محمدرضا سرکار آرانی روز یکشنبه در دومین روز از کنفرانس آسیایی آموزش که در شهر اوساکا ژاپن برگزار شد با ارایه مقاله ای با عنوان "آموزش و امنیت" افزود: تجربه‌های آمریکا، ژاپن و آلمان نشان می‌دهد که بیش از برنامه‌های آموزشی و درسی، لازم است به معلم و فرآیند تعامل او با دانش‌آموزان توجه ویژه ای شود.

سرکار آرانی با بیان این که امروزه تلاش جهانی برای بهسازی آموزش به طور عام به معلم بیش از سایر عناصر تعلیم و تربیت می‌پردازد ، می افزاید: اگرچه این توجه در برنامه‌های راهبردی وزارتخانه‌ها و دپارتمان‌های آموزشی در کشورهای مختلف جهان طبیعی است ولی ترویج نگاه به آموزش و معلم در برنامه‌های راهبردی امنیت ملی بسیار قابل توجه می باشد.
وی با اشاره به این که برنامه مفصل راهبردهای امنیت ملی آمریکا در قرن بیست ‌ویکم در فصل‌های مختلف به " آموزش" و "معلم " می‌پردازد؛ گفت: تکاپوی جهانی برای تغییر آموزش دستکم ناظر به آینده علمی و فناوری های ناشی از آن است.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایى و استاد مدعو دانشگاه ناگویای ژاپن گفت: مرزهای جدید دانش، کودکان ناآرام ، سرعت و هیجان بازی‌های الکترونیکی و فیلم، نسل‌های پرشتاب، نیازها و رازهای تازه، تحکم و تسلط فناوری های نرم، پیچیده و فرهنگ ‌ساز، تماما نیاز به برنامه های تربیتی غنی و معلم توانمند و " هویت ‌ساز" را برای هر ملتی بیش از پیش آشکار ساخته است. سرکار آرانی در مقاله خود در کنفرانس آسیایی آموزش در ادامه مقاله خود که با استقبال حاضران روبرو شد ، افزود: تحولات شتابان جهان امروز چالش‌های فرهنگی بسیاری را فراسوی انسان قرار می‌دهد و فشارهای اجتماعی را برای مسطح کردن سازمان‌ها (سازمان‌های تخت و دور از سلسله مراتب سازمانی و اقتدار رسمی) را بیشتر می‌کند و در چنین شرایطی توانمندسازی معلم به توجه بیشتری نیاز دارد.
این پژوهشگر برجسته ایرانی یادآور شد: تعلیم و تربیت و معلم از نظر منافع ملی (اعم از منافع حفظ بقا ، حیاتی و مهم) جزو منافع سطح اول (منافع حفظ بقا) محسوب می شوند، منافعی که دسته‌ها و سطح‌های بعدی منافع در خدمت آن قرار دارند.
سرکار آرانی با بیان این که فراتر از آن، برنامه های آموزشی به مثابه راهبردی برای حفظ امنیت ملی مطرح می شوند، گفت: برای مثال در آمریکا هیات تدوین استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن 21 به رییس جمهور و کنگره این کشور توصیه می کند تا قانون "امنیت ملی و آموزش علوم و فناوری" را تدوین و تصویب ‌کنند.

به گفته سرکار آرانی ، توجه به آموزش از منظر امنیت ملی نیازمند برنامه هایی برای توسعه توانایی های حرفه ای معلمان بویژه در آموزش علوم و ریاضیات است و بر این اساس پیشنهاد می‌شود بودجه‌های کلانی که در این راستا برای بهسازی آموزش و توانمندسازی معلم هزینه می شوند از ردیف بودجه‌ امنیت ملی تأمین شود.

وی افزود: درحال حاضر به نظر می رسد که جامعه امروز ما نیازمند توجه دولت و ملت به ارایه " طرح ملی بهسازی آموزش ریاضیات و علوم" هستند تا برای بهبود کیفیت تدریس در مدارس، معلمان تواناتری استخدام شوند.

وی اضافه کرد: تهیه برنامه ای برای مواجه با کمبود نگران‌کننده معلمان با کیفیت، پشتیبانی زیربنایی از تربیت معلم، تدوین گواهینامه معلمی، توزیع کیفی معلمان در هر‌جا و همة دوره های آموزشی، بهسازی آموزش دانشگاهی و تقویت دانشگاه‌هایی که دراین راستا می‌توانند کمک کنند، ازجمله مواردی است که در برنامه راهبردی آموزش وامنیت ملی می توان ارایه داد.
رییس ایرانی بخش تحقیقات آموزش متوسطه بنیاد آموزشی ناگویا ایشیدا گاکوئین ژاپن، با بیان این که آینده ملت ها به توانایی نظام آموزشی و توانمندی معلمان در تربیت فرزندان آن بستگی دارد، گفت: برنامه های راهبردی اصلاحات آموزشی با رویکرد امنیت ملی به صراحت دولت ها و نهادهای مدنی را به یاری می طلبند تا برای " امنیت ملی " و " آینده کشور" اولویت نخست خود را " بهسازی آموزش " و " توانمند سازی معلم " قرار دهند.

سرکار آرانی افزود: " آموزش و امنیت ملی" می تواند حدود و شمول جامع‌تری پیدا کند و حمایت‌های همه‌جانبه ای برای بهبود کیفیت " آموزش‌های علوم انسانی و اجتماعی" نیز به عمل آورد که در ژاپن نیز چنین تحولاتی با گزارش " اهداف‌ ژاپن در قرن بیست ‌و یکم " آغاز شده است.
وی با بیان این که نخست وزیر پیشین ژاپن در سپتامبر 2006 میلادی گزارشی منتشر کرد که از آن به ‌عنوان برنامه دولت برای " ساختن کشوری شگفت‌ انگیز" یاد شد، گفت: در این برنامه عملی دولت " علاقه به کشور " از طریق بهسازی برنامه‌های آموزشی و درسی، " تقویت هویت ملی " و توجه بیشتر به " امنیت ملی " ژاپن مطرح شده است.

وی افزود: در بخشی از این گزارش دولت ژاپن به ضرورت وجود نیروی دفاعی و نظامی برای کشور تاکید دارد، نیرویی که فعالیت آن پس از جنگ جهانی دوم طبق قانون اساسی لغو شده بود وضمن تاکید بر ضرورت تشکیل وزارت دفاع که سرانجام در سال 2007 میلادی در این کشور تاسیس شد، آموزش راهی برای " تضمین امنیت ملی ژاپن" تعریف شده است.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایى و استاد مدعو دانشگاه ناگویای ژاپن، گفت: در حال حاضر حساسیت دولت و مردم ژاپن به ویژه در سال‌های اخیر نسبت به برنامه‌های آموزشی و درسی بسیار بیشتر شده است.

سرکار آرانی با اشاره به انتشار گزارش ملی دولت ژاپن پیرامون اهداف‌ این کشور در قرن بیست‌ و یکم و گزارش راهبردهای امنیت ملی آمریکا ، افزود: به نظر می رسد که انتشار این گزارشها دردو سوی شرق و غرب جهان و نگاه آنها به آموزش، معلم و فرآیند‌های غنی‌سازی یادگیری به مثابه " راهبردی برای هویت سازی و امنیت ملی " رویکردی مشابه دارند.
وی اضافه کرد: مطالعه تجربه های جهانی نشان می‌دهد که دل‌نگرانی‌های بسیاری از مدیران راهبردی کشورها درخصوص کیفیت آموزش ومعلم جدی است.
به گفته این پژوهشگر برجسته کشورمان، دنیای پرشتاب امروز ، آینده پرالتهاب و به شدت گریزان از مدیریت‌های تغییر را پیش روی ما قرار می‌دهد.

سرکارانی افزود: گسترش مرزهای دانش و اندیشه در مسایل آموزش و پرورش و آموزش عالی، نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل تجربه‌های بین‌المللی را بیشتر کرده است.
کنفرانس آسیایی آموزش به مدت دو روز با حضور اساتید و محققانی از کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در استان اوساکای ژاپن برگزار شد.

در این کنفرانس بین المللی بیش از 350 نفر از شخصیت های علمی ، فرهنگی و آموزشی کشورهای مختلف جهان از جمله از کشورهای ژاپن، آمریکا، فیلیپین، تایلند ، انگلیس، مالزی ، چین ، ترکیه، ایران، اردن، قطر، هند، کانادا، ایرلند، جمهوری چک، استرالیا ، اندونزی ، عربستان سعودی و فنلاند حضور داشتند.

در این کنفرانس همچنین اساتید و محققانی از جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و مقالات خود را در ارتباط با مقوله آموزش ، به این کنفرانس بین المللی ارایه کردند.

کد خبر 93729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز