سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترویج پژوهش‌های مردم نگارانه در علوم تربیتی، روی‌کرد فرهنگی به آموزش‌، تفکرانتقادی در نظریه‌های یادگیری وخلق گفتمان‌های تربیتی و آموزشی اثربخش، به ویژه با توجه به تفاوت‌های فرهنگ آموزش و یادگیری در شرق و غرب، هدف اساسی مباحث این کتاب است.

فرهنگ آموزش و یادگیری در ژاپن بیش‌تر بر همکاری، مشارکت و فعالیت گروهی تأکید دارد، حال آن‌که در آموزش آمریکایی رقابت و توانایی فردی بیش‌تر جلوه می‌کند.

 ژاپنی‌ها کم‌تر دست به جداسازی دانش‌آموزان بر اساس آزمون‌های هوش و پیش‌رفت تحصیلی‌ می‌زنند؛ ولی در آمریکا گروه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس آزمون‌های مختلف تحصیلی، فرهنگ رایج آموزش و یادگیری است.

در ژاپن به فرایندها بیش‌تر از نتایج و پیامدها اهمیت داده می‌شود و پرسش‌های کتاب‌ درسی و معلمان بیش‌تر از چگونگی است تا چرایی؛ در حالی‌که در مدارس آمریکا نتایج و پیامدها وزن سنگینی‌ دارند و سؤالات کتاب‌ های درسی و معلمان بیش‌تر از چرایی است تا چگونگی.

این اثر حاصل گفت و گو های یک ژاپن شناس حوزه آموزش از آمریکا(دکتر کاترین لوئیس)و یک آمریکا شناس حوزه آموزش از ژاپن (دکتر تاکه‌او دوای)است. این اثر اولین کتابی است که تصویری فرهنگی از نظام تربیتی ژاپن در مقایسه با آمریکا را، به‌طور مستقیم از زبان ژاپنی به فارسی، به علاقه‌مندان در ایران عرضه می‌کند.

مطالعه‌ی این کتاب را به سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان و کارشناسان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، مدیران و کارگزاران آموزشی، پژوهش‌گران تعلیم و تربیت، همکاران دانشگاهی، دانشجویان و معلمان فرهیخته‌ای که در جست‌وجوی راه‌هایی اثربخش برای کیفیت‌ بخشی و تحول در آموزش‌ برای پرورش فرزندان ایران هستند، توصیه می‌کنیم

نویسندگان: تاکه‌او دوای، کاترین لوئیس، یوکی‌کو سوگا، یوشی‌یوکی ماتسودا
مترجمان: محمد رضا سرکار آرانی، نائومی شیمیزو، تویوکو موریتا

کد خبر 80081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز