همشهری آنلاین: روسیه پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره سوریه با هدف پایان دادن به بحران کنونی حاکم بر این کشور عربی به شورای امنیت ارائه کرد که این طرح با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.

syria

به گزارش مهر به نقل از بی.بی.سی، قطعنامه پیشنهادی روسیه خشونت اعمال شده در سوریه را محکوم می کند ولی فاقد هرگونه اقدام تنبیهی مانند تحریم‌های بین‌المللی است.

 دولتهای غربی می‌گویند قطعنامه پیشنهادی روسیه به اندازی کافی قوی نیست، ولی آمادگی خود را برای بررسی آن اعلام کرده اند. غربی‌ها در ماه‌های گذشته بارها خواهان اقدام شورای امنیت علیه سوریه شده‌اند، ولی روسیه و چین از این کار ممانعت کرده‌اند.

 به گفته ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، قطعنامه پیشنهادی خواهان توقف خشونت‌ها از سوی همه طرفهای درگیر است.

 به گزارش بی.بی.سی، این پیش نویس به "اعمال بیش از اندازه قدرت" به وسیله نیروهای امنیتی سوریه اشاره می‌کند که به گفته بعضی از تحلیلگران بیانگر تشدید موضع کرملین علیه دمشق است. قطعنامه پیشنهادی همچنین از "حکومت سوریه می‌خواهد به سرکوب کسانی که در پی آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز هستند، پایان دهد."

 به گفته دیپلمات‌های غربی، قطعنامه پیشنهادی روسیه تصویر کاملی را از وخامت اوضاع در سوریه ارائه نمی‌دهد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفته است نمی‌تواند از بعضی از موضوع‌های مطرح شده در قطعنامه پیشنهادی روسیه حمایت کند.

هیلاری کلینتون گفت : "به نظر می‌رسد که متاسفانه بین نیروهای حکومتی و تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و دیگر شهروندان سوریه که برای دفاع از خود تلاش می‌کنند، یک برابری دیده می‌شود."

 اما با این وجود کلینتون ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند با روسیه همکاری کند. روسیه و چین در ماه اکتبر قطعنامه پیشنهادی کشورهای اروپایی در محکومیت خشونت‌های سوریه را به خاطر در نظر گرفتن اقدامات تنبیهی مانند تحریم وتو کردند.

کد خبر 153925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز