شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

نیلوفر قدیری: روسیه در یک هفته اخیر روزهای خبرسازی را پشت‌سر گذاشت.

تحولات این یک هفته که با اتفاقات داخلی شروع شد و با رویدادهای خارجی ادامه یافت، مناسبات این کشور را دچار تغییراتی می‌کند. شاید روسیه امروز کشوری متفاوت با یک هفته قبل باشد. از جدیدترین خبر که همین جمعه‌شب روی داد شروع می‌کنیم. روسیه بعد از دو‌دهه انتظار و تلاش، به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد. این کشور با جمعیت 140‌میلیون نفری‌اش آخرین اقتصاد بزرگ جهان بود که در سازمان تجارت جهانی عضویت نداشت.

به این ترتیب روسیه که عضو دائم شورای امنیت است و در گروه 8 کشور صنعتی جهان وارد شده، اکنون درهای آخرین سازمان قدرتمند جهانی که از آن دور بوده را هم به روی خود گشوده می‌بیند. این خبر برای شخص ولادیمیر پوتین بهترین اتفاقی بود که در این شرایط می‌توانست روی دهد. اقتصاد و افت شرایط زندگی مردم روسیه، پاشنه آشیل او ، طی 3ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری است. عضویت در سازمان تجارت جهانی اگرچه نتیجه و گشایش فوری اقتصادی به‌دنبال ندارد اما دست‌کم روی کاغذ قرار است رشد اقتصادی روسیه را یک درصد اضافه کند.

روسیه با این عضویت باید در تمام قوانین تعرفه‌ای و تجاری خود بازبینی کند. ورود به سازمان تجارت جهانی باعث می‌شود که هزارتوی اقتصاد، تجارت و مناسبات مالی روسیه زیر نورافکن قرار گیرد. یکی از اتهامات همیشگی که روسیه با آن روبه‌روست فساد مالی و اداری است.

باراک اوباما در تماس تلفنی با دیمیتری مدودف، همتای روسی‌اش، ورود به سازمان تجارت جهانی را به او تبریک گفت. در این مکالمه تلفنی که کاخ سفید در بیانیه‌اش آن را مکالمه‌ای گرم توصیف کرده‌است، اوباما به ماجرای اعتراض‌های خیابانی به انتخابات اخیر پارلمانی روسیه هم اشاره کرد و از مدودف به خاطر تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به اتهام تقلب در این انتخابات تشکر کرد.

رسانه‌های خبری غرب از چند روز قبل از این انتخابات به جای پوشش خبری احزاب و گروه‌های شرکت‌کننده یا هر چیز دیگری که به انتخابات مربوط می‌شد، فقط از احتمال تقلب سخن می‌گفتند. بعد از اعلام نتایج انتخابات که نتیجه‌اش برد شکننده حزب حاکم بود، این اتهام‌ها پررنگ‌تر شد و برای نخستین‌بار در 20 سال اخیر یک تظاهرات اعتراضی چندهزارنفری را در مسکو به‌دنبال داشت.

یک روز قبل از مکالمه تلفنی مدودف و اوباما، رئیس‌جمهور روسیه مهمان ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل بود. در این نشست که آخرین حضور مدودف در میان سران اروپا در مقام رئیس‌جمهوری بود، مسکو متعهد شد که 20‌میلیارد دلار به صندوق نجات یورو که تحت نظارت صندوق بین‌المللی پول ایجاد شده، کمک کند.

همزمان که مدودف مشغول دیدار با سران اروپا بود، پوتین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی پنج‌‌ساعته که طولانی‌ترین حضور رسانه‌ای او به حساب می‌آمد، به هزاران سؤالی که مردم برای برنامه فرستاده بودند پاسخ گفت.

او در این گفت‌وگو اگرچه مخالفانش را عده‌ای مزدبگیر خواند و غرب و آمریکا را به حمایت مالی از اعتراض‌های داخل روسیه متهم کرد و یک سناتور آمریکایی را هم فردی با عقل زائل توصیف کرد اما وعده‌ای مهم به معترضان داد.

او گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری 3ماه دیگر برای صندوق‌های رای دوربین نظارتی اینترنتی کار می‌گذارد تا دیگر شائبه تقلب پیش نیاید.

همزمان با همه این مکالمات و ملاقات‌ها، روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره تحولات سوریه به شورای امنیت داد که در آن خشونت توسط دولت و مخالفان محکوم شده‌بود. این پیش‌نویس تلاشی است از سوی مسکو تا ابتکار عمل تحولات داخل سوریه را خودش به دست بگیرد.

امروز مسکو میزبان فاروق‌الشرع معاون بشار اسد است. شاید روسیه بعد از این روزهای خبرساز انتخابات، ورود به سازمان تجارت جهانی و ملاقات با سران اروپا، تصمیمات تازه‌ای بگیرد که اندکی غافلگیرکننده باشد. 

کد خبر 154087
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز