مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مریخ‌نورد ناسا که در حال جستجوی نشانه‌هایی از آب بر روی مریخ گردش می‌کند، توانسته یکی از قوی‌ترین نشانه‌های ممکن تاکنون، برای وجود آب در دوران گذشته را بر روی این سیاره کشف کند

گچ در سیاره مریخ

کاوشگر Oportunity که به همراه کاوشگر دوقلوی خود، در ژانویه 2004 بر روی سیاره مریخ فرود آمده،‌ موفق به کشف رگه‌هایی از ماده معدنی گچ شده که از آب رسوب کرده و در سنگ های کهن روی این سیاره وجود دارد.

مریخ‌نوردهای ناسا طی سال های اخیر با کمک چندین فضاپیما در مدار مریخ توانسته‌اند شواهد محکمی از این مساله بدست بیاورند که این سیاره از ابتدا سرد و خشک نبوده است.

محکم ترین شاهد که این هفته در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو رونمایی شده، رگه نازگی از گچ درون یک سنگ باستانی در امتداد لبه دهانه 154 کیلومتری گسترده ای به نام اندوور است.

گچ معمولا در اثر جریان آب در داخل سنگ‌ها شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با اینکه کاوشگر Spirit که دیگر قابل استفاده نیست و همچنین مریخ نورد Oportunity پیش از این موفق به شناسایی شواهدی از دیگر مواد معدنی رسوب شده از آب شده بودند اما پرسش های زیادی باقی مانده بود.

مواد پیشین با باد پراکنده شده یا با مواد دیگر مخلوط شده بودند، اما گچ کشف شدهT درون سنگ پیدا شده است.

به گفته دانشمندان، این ماده معدنی درون سنگ‌ها شکل می‌گیرند. با وجود شکاف در سنگ‌ها، آب در آنها جریان یافته و گچ داخل آنها رسوب می‌کند.

کاوشگر Oportunity قرار است رگه‌های احتمالی دیگری از گچ را در دهانه اندوور بررسی کرده و سپس برای کاوش در مورد خاک‌های رس که به نظر با آب شکل گرفته‌اند، حرکت کند.

کد خبر 153371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز