همشهری آنلاین: ناسا در یک فیلم ویدیویی به نمایش 3500 تصویر مختلف از سیاره مریخ پرداخته که توسط کاوشگر «روح» طی سفر در این سیاره ثبت شده‌اند

کاوشگر مریخ «روح»، مدت پنج سال و سه ماه و 27 روز را در یک ماموریت اکتشافی بر روی سیاره سرخ گذرانده و در آخر در میان خاک آن گیر افتاده است.

بینندگان می‌توانند تصویر کاملی از ماموریت «روح» را از لحظه بیداری آن در ژانویه 2004 تا زمان خاموشی در آوریل 2009، در یک ویدئوی 167 ثانیه‌ای با 24 فریم در ثانیه، مشاهده کنند.

در این ویدئو که سفر این کاوشگر را بر روی سیاره مریخ به تصویر کشیده، می‌توان لحظات آزمایش سنگ‌ها توسط این کاوشگر، بالا و پایین رفتن آن از تپه هاوزبند (که به یاد «ریک هاوزبند»، فرمانده شاتل کلمبیا نامگذاری شده)، عبور از دهانه گوسف و ترکیب کردن خاک روشن سیاره را مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای کاوشگر «روح»، کشف شواهدی از وجود آب در خاک مریخ پس از کشف خاک غنی از سیلیکا در آن بود که تنها در حضور مایعات شکل می‌گیرد.

امسال سازمان ناسا به طور رسمی مرگ این کاوشگر را پس از دو سال تلاش بسیار برای احیای آن از خواب زمستانی اعلام کرد.

در زمان فرود کاوشگر «روح» بر روی مریخ، قرار بود مأموریت آن تنها برای سه ماه به طول انجامد؛ اما پس از پایان موفق این دوره، «روح» به همراه کاوشگر opportunity برای دستیابی به اهداف بیشتر به کار خود ادامه داد.

اگرچه کاوشگر opportunity به کار خود ادامه داده و هنوز در حال عملیات اجرایی است، اما «روح» با آسیب‌هایی مواجه شده و به دلیل شکسته شدن چرخ جلویی آن تا مدتها به سمت عقب حرکت می‌کرد که در آخر در خاک نرم این سیاره گیر افتاد.

بین سال 2009 تا مارس 2010، از این کاوشگر به عنوان یک ایستگاه تحقیقاتی ساکن استفاده می‌شد تا این که ناسا در آن زمان تمام ارتباطات خود را با «روح» از دست داد.

در این زمان، زمستان مریخ آغاز شد و کاوشگر «روح» با تاریکی و دمای زیر منفی 55 درجه سلسیوس روبه‌رو شد و تلاش‌های بعدی این سازمان برای ارتباط مجدد موفق نبود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴