دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا معتقدند که میکروب‌های کوچکی برروی سطح مریخ وجود داشته است که فضانوردان به اشتباه به خاک مریخ حرارت دادند و این میکروب‌ها کشته شدند

سیاره مریخ

به گزارش ایرنا، اکنون تصور می‌شود که این میکروب‌ها توسط دو سفینه که در سال 1976 روی این سیاره سرخ فرود آمدند، کشف شده‌اند.

اما دانشمندان در آن زمان موفق به کشف علائم حیات نشدند و این میکروب‌ها را در جریان آزمایش‌هایی در دمای 160 درجه سانتیگراد حرارت داده‌اند.

اکنون یک گروه بین المللی با استفاده از روش‌های مدرن، اطلاعاتی را که توسط دو کاوشگر بدون سرنشین 'وایکینگ' جمع آوری شده بود، دوباره آزمایش کردند.

'ژوزف میلر' زیست شناس از دانشگاه 'سوترن کالیفرنیا' گفت: من 99 درصد مطمئنم که در سیاره مریخ حیات وجود داشته است.

میلر با اشاره به یک ضرب المثل قدیمی افزود: اگر این نشانه‌های کشف شده، شبیه میکروب باشند و مشابه یک میکروب عمل کنند، پس در آن صورت یک میکروب است.

در جریان ماموریت سال 1976، مواد مغذی به خاک مریخ افزوده شد. این کار اثر مشابهی مانند ریختن مواد مغذی روی خاک یک باغ دارد.

در این ماموریت، گازی از خاک مریخ ساطع شد که گفته می‌شود قسمت عمده آن دی اکسید کربن بوده است.

در آن زمان کارشناسان این احتمال را که این گاز می‌تواند از میکروب‌ها ساطع شده باشد، رد کردند.

این در حالی است که آزمایش‌های جدید نشان می‌دهد این گاز از میکروب‌ها ساطع شده بود اما متاسفانه خاک در جریان آزمایش‌های اصلی گرم شد و همه میکروب‌های موجود در آن کشته شدند.