همشهری‌آنلاین رصدگران آماتور مریخ سال‌ها است که جسمی عجیب را بر روی سیاره سرخ رصد کرده‌اند که از سطح مریخ بیرون زده است، جسمی که موجب شگفتی آنها شده و گاه و بیگاه در اینترنت جنجال برانگیز می شود.

این جسم ظاهری مستطیل شکل دارد و به صورت عمودی بر روی سطح مریخ قرار گرفته و شباهت زیادی به "مونولیت‌ها" یا ستون‌های سنگی دارد که در فیلم علمی تخیلی "2001، ادیسه فضایی" توسط بیگانگان بر روی زمین و ماه کار گذاشته شده‌اند.

این جسم عجیب اولین بار چندین سال پیش پس از اینکه تصویر آن توسط دوربین کاوشگر اکتشافی مریخ ثبت شد، ردیابی شده است و هر از چند گاهی جنجالی در اینترنت به پا کرده و دوباره خاموش می‌شود.

با این همه این جسم بسیار غیر طبیعی است، آیا این ستون توسط بیگانگان فضایی و به دلایلی ناشناخته برافراشته شده و به موازات آن در تخیلات استنلی کوبریک و آرتور سی کلارک سازندگان فیلم "ادیسه فضایی" راه پیدا کرده و یا اینکه به صورت طبیعی به وجود آمده است؟

به گفته جاناتان هیل محقق و تکنسین تجهیزات پروازهای مریخی در دانشگاه آریزونا که پردازش بسیاری از عکس‌های ماموریت‌های مریخی را به عهده داشته است، این جرم چیزی بیش از یک تخته سنگ مستطیل شکل نیست.

دوربین هایریس که بر روی مدارگر اکتشافی مریخ از این جسم عکاسی کرده است از وضوح تصویری برابر 30 سانتیمتر در پیکسل برخوردار است که با توجه به ارتفاع 300 کیلومتری که دوربین از سطح مریخ دارد وضوح تصویری بسیار قابل توجهی است. با این همه این وضوح به اندازه‌ای دقیق نیست که بتواند ناهمواری های یک تخته سنگ را نمایش دهد و از آنجایی که شکل پیکسل‌های عکس‌ها نیز مربع است، از این رو به گفته هیل زمانی که وضوح تصویر به اندازه کافی بالا نباشد جسم به شکل مربع یا مستطیل دیده خواهد شد و هر نوع انحنایی به شکل خطوط صاف به نظر خواهند آمد.

حضور این تخته سنگ در انتهای صخره‌ای در نزدیکی تخته سنگ‌های دیگر نشان می‌دهد که این قطعه سنگ در گذشته‌های دور از صخره کنده شده و در موقعیت کنونی اش قرار گرفته است. موقعیت کنونی این تخته سنگ نیز خود دلیلی علیه نظریه نشانه گذاری توسط بیگانگان مریخی است زیرا به گفته هیل اگر قرار بود کسی نشانه ای در جایی بسازد، این بخش از صخره مریخی آخرین جایی است که ممکن است به ذهن کسی برسد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هیل می‌گوید ارتفاع این جرم در تصویر به دلیل پایین بودن زاویه تابش خورشید بزرگنمایی شده است زیرا تصویر در زمانی گرفته شده که خورشید در افق مریخ قرار داشته است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹