همشهری آنلاین: محققان اعلام کردند که کشف مولکول‌های آلی به عنوان ترکیباتی که در زمین به حیات نسبت داده می‌شود در شهاب سنگ‌های مریخی می‌تواند نشانه فعالیت زیستی در این سیاره قرمز رنگ باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، مولکول‌های آلی، مواد خام کربن محور هستند که بخش اصلی حیات را چون پروتئین‌ها و DNA تشکیل داده است. این ترکیبات آلی در شهاب سنگ‌های مریخی پیدا شده است.

این درحالی است که به دنبال این کشف دانشمندان بحث عمیقی برسر چیستی ماهیت این مولکول‌های آلی به راه انداخته و اظهار می‌دارند که این مولکول‌ها یا می‌تواند نشانه حیات در سیاره مریخ باشد، یا صرفاً ارگانیسم‌هایی هستند که پس از ورود به زمین وارد این شهاب سنگ‌ها شده‌اند.

یک گروه از دانشمندان موسسه علوم کارنجی در واشنگتن به وجود کربن در این شهاب سنگ‌ها پی برده و اظهار داشتند که این شهاب سنگ‌ها که روی زمین افتاده بر اثر فعالیت‌های آتش فشانی مریخ بوده است.

درحال حاضر دانشمندان به دنبال سرنخی درباره چگونگی تکامل شیمی برای ایجاد حیات هستند. آنها استدلال می‌کنند که یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مریخ در قسمت اعظم تاریخ خود دارای مواد شیمیایی آلی بوده است.

دکتر اندرو استیل رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: ما طی 40 سال گذشته به دنبال همین کربن تقلیل یافته در مریخ بوده و تلاش می‌کردیم که محل آن را شناسایی کنیم، چرا که بدون کربن بخش اصلی حیات وجود نخواهد داشت، بنابراین کربن تقلیل یافته شده که ترکیبی از هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن است مولکول‌های آلی حیات را تشکیل داده است.

وی اظهار داشت که تحقیقات جدید پاسخی برای پرسش اولیه است، این تحقیق نشان می‌دهد که حیات در مریخ وجود دارد، اکنون باید به سری بعدی پرسش‌های خود توجه کنیم.

دکتر اندرو استیل ابراز امیدواری کرد که مأموریت آینده به مریخ که اعزام سرگردان curiosity یا آزمایشگاه علمی مارس خواهد بود بتواند پرسش اصلی را روشن تر کند.

اکنون که دانشمندان درک بهتری از بنیان‌های شیمیایی مریخ دارند می‌توانند با مأموریت‌های مختلف به دنبال نشانه‌های حیات در سیاره سرخ باشند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰