مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در ادامه تلاش‌ها برای آماده‌سازی سفر اکتشافی به سیاره سرخ، مرحله جدیدی از آزمایش تجهیزات مریخ نوردی را در کوه‌های آلپ با موفقیت به اتمام رساندند

آزمایش تجهیزات مریخ‌نوردی در کوه‌های آلپ

به گزارش ایسنا، محققان طی سال‌های اخیر برای شبیه‌سازی سفر به سیاره سرخ، مناطق مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌اند و در جدیدترین گام، تیمی از داوطلبان، یک سفر پنج روزه را در غارهای یخی رشته کوه آلپ تجربه کردند.

در این سفر شبیه سازی که در اواخر ماه آوریل (اردیبهشت ماه) در غارهای یخی منطقه Eisriesenwelt در مرکز اتریش انجام شد، داوطلبان لباس‌های فضانوردی و تجهیزات کاوش در سیاره مریخ را مورد آزمایش قرار دادند.

کاوشگران مریخ احتمالا در سیاره سرخ با غارهای سنگ آهکی و غارهای یخی مواجه خواهند شد؛ غارهای این منطقه در اتریش با هوای بسیار سرد و دمای ثابت می‌تواند وضعیت مشابه مریخ را برای محققان شبیه سازی کند.

لباس ویژه مریخ نوردان موسوم به Aouda.X‌ حدود 45 کیلوگرم وزن دارد که از الیاف کولار-پانوکس با پوشش آلومینیومی ساخته شده‌ است. این لباس مجهز به مانیتورهایی برای بررسی مستمر دمای بدن، ضربان قلب، ‌سطح اکسیژن و دی اکسید کربن است.

محققان از طریق تماس رادیویی، داوطلبان را در غارهای یخی آلپ هدایت می‌کردند.

محققان انجمن علوم فضایی اتریش، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) و 11 کشور از سه قاره جهان مجموعه‌ای از آزمایش‌های مختلف را در ارتفاع چهار هزار و265 پایی سطح دریا برای بررسی نحوه عملکرد تجهیزات اکتشاف در مریخ آغاز کرده‌اند.

گام بعدی محققان حضور در صحرای شمالی مراکش است که این برنامه برای فوریه 2013 (بهمن ماه) برنامه ریزی شده است.

کد خبر 173024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز