همشهری آنلاین: دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران گفت: واردات بی‌رویه در فصل برداشت و همچنین عدم استفاده کارگران کشاورزی از مقرری بیمه بیکاری، باعث شده این کارگران نسبت به کار و تولید رغبتی نداشته باشند.

کشاورز باغ

 نصرالله دریابگی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: در بخش صنعت، بیکاری در این استان گسترده است و متاسفانه در ده سال گذشته هزاران کارگر بخاطر سیاستهای غلط دولت و همچنین با ورود بی‌رویه کالاهای خارجی بیکار شده‌اند.

 او با بیان اینکه در بخش خدمات هم به لحاظ پایین بودن قدرت خرید نرخ بیکاری بالا است، اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین معضل کشاورزان این استان ورود محصولات کشاورزی مثل پرتقال و نارنگی است که در فصل برداشت و فروش صورت می‌گیرد.

 او افزود: با وجود اینکه استان مازندران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان مرکبات و برنج است اما در حال حاضر بازار این استان مملو از پرتقال و نارنگی و برنجهای پاکستانی و هندی است.

 دریابگی افزود: این واردات باعث ورشکستگی کشاورزان شده وآنان دیگر رغبتی به کار کشاورزی نشان نمی‌دهند.

 این فعال کارگری با انتقاد از عملکرد بعضی از نهاد‌ها از جمله جهاد کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی در خصوص حمایت از این کارگران، گفت: عدم حمایت بیمه‌ای این کارگران باعث نگرانی آنان شده است.

 وی با بیان اینکه کارگران بخش کشاورزی احساس یاس و ناامیدی می‌کنند، اظهار داشت: آن‌ها به جهت نداشتن تشکیلات منسجم کارگری دارای امنیت شغلی نیستند و بیمه بیکاری این کارگران فصلی خصوصا در بخش کشاورزی شامل این کارگران (برنج کار، چایکار، وتوتون کار و کارگران باغات مرکبات) نمی‌شود.

 دریابیگی ادامه داد: به عنوان مثال این کارگران در شرکت دخانیات و در فصل برداشت توتون و یا چای مشغول بکار می‌شوند و بعد از فصل برداشت بیمه آنان قطع شده و تحت بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند.

 او گفت: با توجه به عدم استفاده این کارگران از مقرری بیمه بیکاری، این معضلات باعث شده است کشاورزان و کارگران کشاورزی نسبت به کار و تولید رغبتی نداشته باشند.

 دریابگی خاطر نشان کرد: از مسئولین دولتی خواستاریم با عدم واردات بی‌رویه و تحت پوشش قرار دادن کارگران در دوران کار و برداشت از بیمه تامین اجتماعی باعث شوند رغبت به کار و تولید میان این کارگران باز گردد.

کد خبر 153279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز