گروه اقتصادی: با گذشت چند هفته از کشمکش واردات میوه‌های ممنوعه در بین دستگاه‌های دولتی، تازه‌ترین خبرها از تهدید به افشای اسناد تبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران برای ثبت سفارش میوه و اوج‌گیری دوباره این مناقشه حکایت دارد.

میوه

پس از آنکه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر تقصیر و کوتاهی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات پرتقال و نارنگی در فصل تولید داخل صحه گذاشت، مدیرکل امور استان‌های وزیر جهاد کشاورزی نیز با تهدید به افشای اسناد واردات بی‌رویه میوه، تبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرک ایران برای ثبت سفارش میوه را علت این امر دانسته و خواستار بررسی موضوع توسط سازمان بازرسی کل کشور شد.

علیرضا سائلی گفت: اسنادی مبنی بر صدور مجوز واردات میوه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک در اختیار داریم که درصورت ادامه این وضعیت ارائه خواهیم کرد.مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره بی‌انصافی کرده‌اند به مهر گفت: به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات بی‌رویه میوه هشدار می‌دهیم و درصورت ادامه این شرایط، بدون شک اسناد و مدارک لازم را برای شفاف‌سازی‌ موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق ارائه می‌کنیم.
سائلی تصریح کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بی‌توجه به ممنوعیت‌های اعلام شده و با هماهنگی گمرک ایران اقدام به صدور مجوز واردات میوه کرده‌اند. سائلی ضمن تأکید بر اینکه عملکرد غیرقانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث واردات بی‌رویه میوه شده، خواستار ورود سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی مسئله و پیدا کردن مقصر اصلی شد.

ممنوعیت واردات میوه اعلام نشد

قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی نباید مسئولیت خود را در واردات محصولات کشاورزی و میوه به دستگاه‌های دیگر منتقل کند، گفت: ممنوعیت ثبت سفارش میوه با ممنوعیت واردات متفاوت است.

حسین مدرس‌خیابانی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ارسال 3 نامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ممنوعیت واردات میوه گفت: در این اظهارنظر، بخشی از نامه‌ها و مکاتبات وزارت جهاد کشاورزی اطلاع‌‌رسانی‌شده و متأسفانه در مورد بخش دیگری از آن اطلاع‌رسانی نشده است.

وی گفت: پس از نامه 11خرداد‌ماه، این وزارتخانه نامه دیگری در 21تیرماه سال‌جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال و ضوابط جدیدی را اعلام کرد که موضوع این نامه نه ممنوعیت واردات بلکه توقف ثبت سفارش بوده و این دو موضوع بسیار متفاوت است.

مدرس‌خیابانی تصریح کرد: این گفتار و رفتار ضد‌و نقیض وزارت جهاد کشاورزی جای سؤال دارد؛ این وزارتخانه باید در مقابل واردات میوه پاسخگو باشد نه اینکه با فرافکنی مسئولیت خود را به سایر دستگاه‌ها منتقل کند.

واردات میوه تا پایان سال ممنوع است

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که از سال گذشته با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده، اظهار داشت: ثبت سفارش انواع میوه به‌جز موز، ممنوع است.

محمدعلی نیکبخت با اشاره به ابلاغ این نامه‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: موضوع به قدری واضح است که دیگر نیازی به تفسیر ندارد و واقعا معلوم نیست چطور با این ابلاغیه‌های محکم وزارت بازرگانی اقدام به واردات کرده است. وی در مورد سیاست‌ واردات تا آخر سال گفت: واردات میوه تا پایان سال به همین روش فعلی ادامه می‌یابد و اگر قرار به ذخیره‌سازی هم باشد از محصولات داخلی ذخیره‌سازی می‌کنیم.

کد خبر 153105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز