گرگان: برداشت محصولات زراعی گلستان از چند روز گذشته آغاز شده است؛ درحالی‌که حدود 62درصد کمباین‌هایی که در امر برداشت محصولات فعالند، فرسوده هستند.

کشاورزی - مزرعه گندم

به گزارش مهر، فرسودگی کمباین‌ها نقش مهمی در ایجاد ضایعات محصولات زراعی دارند و بر اساس آمار بین 5 تا 6درصد محصولات در این بین به ضایعات تبدیل می‌شوند. در گلستان 2800دستگاه کمباین وجود دارد که 2500دستگاه معاینه فنی شده و از این تعداد 62درصد فرسوده محسوب شدند. استاندارد ضایعات محصولات زراعی در کشور 3 تا 4درصد بوده که این میزان در گلستان 2درصد بیش از حد استاندارد است. با احتساب ضایعات ناشی از برداشت محصولات زراعی در گلستان، سالانه میلیاردها تومان از محصولات زراعی گلستان در فرایند برداشت هدر می‌رود. با برآورد هزینه محصولات زراعی که در اثر برداشت به‌وسیله کمباین‌های فرسوده، ضایعات می‌شوند، می‌توان سالانه درصد زیادی از این ناوگان فرسوده را نوسازی و به‌روز کرد. رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: گرفتن کارت معاینه فنی برای همه کمباین‌ها در سطح استان الزامی است.

غلامرضا عسگری افزود: در راستای اجرای سیاست‌های اصل44 قانون اساسی در خصوص واگذاری تصدیگری‌های دولت به بخش تعاونی و خصوصی، امور بازدید فنی و صدور کارت معاینه فنی برای کمباین‌ها که از وظایف سازمان جهادکشاورزی استان بوده است به کارشناسان سازمان نظام مهندسی واگذار شد. وی اظهار داشت: به همین منظور 2کارگاه آموزشی برای آموزش ناظرین شرق و غرب استان توسط اداره امور فناوری‌های مکانیزه معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان برگزار شد.

عسگری گفت: در این کارگاه‌ها به کارشناسان ناظر رشته‌های ماشین‌آلات کشاورزی (فارغ‌التحصیلان بیکار بخش کشاورزی) به تعداد 50 نفر آشنایی با قسمت‌های مختلف کمباین و روش بازدید فنی برای صدور کارت معاینه فنی آموزش‌های لازم داده شد. رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: 21درصد کمباین‌ها کمتر از 13سال و 17درصد بین 13 تا 20سال قدمت دارند و 62درصد آنها با بیش از 20‌سال کار، فرسوده شده‌اند. عسگری افزود: قرار است در طرح پنج‌ساله برنامه پنجم توسعه هزار و 246دستگاه کمباین اسقاط و جایگزین شود. وی اظهار داشت: طرح اهدای تسهیلات خرید 1400دستگاه کمباین به متقاضیان از امسال به مدت 5سال از طریق استانداری و فرمانداری‌ها اجرا می‌شود.

عسگری بیان داشت: استاندارد ضایعات کمباین‌ها 4درصد است که کمباین‌های موجود استان 5 تا 6درصد ضایعات دارند. رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: هر دستگاه کمباین سبک 44میلیون تومان، متوسط 100میلیون تومان و کمباین سنگین خارجی 240میلیون تومان قیمت دارد.

وی افزود: برای طرح جایگزینی کمباین‌های فرسوده استان در برنامه پنجم توسعه، 7میلیارد تومان اعتبار نیاز است. فرسودگی ناوگان برداشت محصولات کشاورزی گلستان در حالی است که این استان در تولید انواع محصولات زراعی مانند گندم و کلزا در کشور پیشتاز است. طبق اعلام مسئولان، امسال پیش‌بینی تولید بیش از یک‌میلیون تن گندم و 45هزار تن کلزا در گلستان می‌شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: گلستان یکی از استان‌های مستعد کشت جو است و در سال‌جاری با توجه به ریزش بموقع باران و شرایط مناسب جوی سطح زیر کشت جو افزایش داشته است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: در سال گذشته از سطح 69هزار هکتار مقدار 53هزار تن محصول جو به‌دست آمد و این مقدار در سال‌جاری به سطح 71هزار هکتار رسیده و پیش‌بینی می‌شود از این مقدار170هزار تن محصول تولید شود. وی ادامه داد: جو یکی از غلات مهم در جهان است که به‌عنوان غذا مورد استفاده انسان و حیوانات قرار می‌گیرد. این گیاه علفی متعلق به خانواده گرامینه (گندمیان) و دارای انواع زراعی و وحشی است. وی عنوان کرد: گونه‌های زراعی جو 3دسته هستند: شش‌پر، چهار پر و دوپر. این گیاه نسبت به گندم سازگارتر بوده و در همه نواحی معتدل و در بسیاری از نقاط سردسیر به عمل می‌آید و در دیمزارها که رطوبت خاک و بارندگی برای رشد گندم ناکافی است، جو می‌تواند جایگزین آن باشد. اسفندیاری افزود: در استان گلستان کشت جو به علت سازگاری بالا، بیشتر در مناطقی صورت می‌گیرد که برای رشد گندم و سایر محصولات مناسب نیست. وی در پایان یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان برای حمایت از کشاورزان بیش از 2700تن بذر اصلاح‌شده جوی صحرا و مقدار 7100تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع کرده است.

تعرفه برداشت محصول گندم با کمباین در سال زراعی گذشته با عملکرد کمتر از 2تن در هکتار 250هزار ریال معادل 70 کیلوگرم گندم و با عملکرد 2 تا 3تن در هکتار 360هزار ریال، معادل 100کیلوگرم گندم و با عملکرد بیش از 3تن در هکتار 470هزار ریال، معادل 129کیلوگرم گندم بوده است.

کد خبر 172211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز