همشهری آنلاین: خط تولید انبوه واکسن طیور به نام "گامبورو"، در قالب طرح کلان ملی فناوری، 11 اسفند با حضور رئیس‌جمهور، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی راه‌اندازی شد.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، افتتاح خط تولید واکسن «گامبورو» حاصل موفقیت محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در دستیابی به دانش فنی تولید این محصول است.

قرارد تولید واکسن «گامبورو» در قالب طرح کلان ملی فناوری «کسب دانش فنی فرآورده‌های دارویی دام و طیور و قطع وابستگی به محصولات خارجی»، بهمن ماه سال 88 ، بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد.

واکسن «گامبورو» در حالی رونمایی شده است که کاربرد زیادی در صنعت طیور داشته و واردات سالانه آن به ایران، به حدود یک و نیم میلیارد دوز می‌رسد.

این واکسن، علیه بیماری‌ طیور که به همین نام خوانده می‌شود، نامگذاری شده و باعث جلوگیری از ضایعات اقتصادی و تلفات ناشی از این بیماری در طیور می‌شود.

بیماری «گامبورو» یک بیماری مسری است که سیستم دفاعی پرندگان را مورد حمله قرار داده و باعث ناکارآمدی سیستم دفاعی پرنده در مقال واکسیناسیون بعدی و بیماری‌های وارد شده به بدن پرنده می‌شود.

تولید واکسن گامبورو در مرحله اول، سالانه یکصد میلیون دوز خواهد بود و به تدریج افزایش یافته و بازار داخل را تامین خواهد کرد.

دستاورد محققان موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در حالی به بار نشسته است که واردات یک و نیم میلیارد دوز سالانه آن برای مصرف داخلی، حدود شش میلیارد تومان هزینه دربرداشته و امید می‌رود افزایش تولید آن، حدود پنج میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

طرح کلان ملی فناوری «کسب دانش فنی تولید فرآورده‌های دارویی دام و طیور و قطع وابستگی به محصولات خارجی» شامل ساخت واکسن گامبورو به میزان دو میلیون و پانصد هزار دوز در سال و تهیه واکسن ترکیبی دو گانه، سه گانه و واکسن‌های دیگر، کسب دانش فنی و فراهم کردن تجهیزات لازم برای تولید تخم مرغ SPF به عنوان ماده اولیه زیرساخت برای تولید اکثر واکسن‌ها، تهیه کیت تشخیصی تا مرحله حذف واردات آن به کشور با همکاری بخش خصوصی در صورت لزوم،‌ هماهنگی با نهادهای بین المللی از جمله WHO برای استانداردسازی و به رسمیت شناخته شدن تولید داخلی و فراهم آوردن زمینه لازم صادرات واکسن‌ها و کیت‌های تشخیصی تولید داخل است.

به گزارش ایسنا در حاشیه این مراسم همچنین قرارداد سه طرح کلان ملی فناوری جدید در حوزه کشاورزی شامل «کسب دانش فنی تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص در کشور و قطع وابستگی به محصولات خارجی»، «کسب دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات،‌ ماشین‌آلات و صنایع پیشرفته مورد نیاز کشاورزی»، و نیز «دستیابی به دانش فنی تولید لاین‌های دام، طیور و آبزیان» بین معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید.

کد خبر 162235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز