دماوند: هجوم ملخ‌ها به مناطق شهری و روستایی شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از حدود سه‌ماه قبل، مشکلاتی برای مردم و کشاورزان ایجاد کرده که گویا ادامه خواهد داشت و ملخ‌ها این دو شهرستان خوش آب و هوا را رها نمی‌کنند.

ملخ

 به گزارش مهر، عمده خسارت وارده به این دو منطقه مربوط به ملخ بادنجانی بدون بال است. ملخ‌های بومی مهاجر در ارتفاع بالای 1700متر زندگی می‌کنند و به‌علت چرای بی‌رویه دام و بارندگی زیاد امسال 10هزار هکتار از اراضی را آلوده کرده‌اند. وجود ملخ به تعداد پنج‌عدد در هر متر مربع به‌منظور حفظ توازن و تعادل طبیعت ضروری است و این حشرات با خورده شدن از سوی پرندگان و برخی حشرات دیگر، نقش بی‌بدیلی در حفظ چرخه طبیعت برعهده دارند ولی اگر تعداد این آفت از آستانه اقتصادی آن بالاتر رود، می‌تواند به عاملی خسارت‌زا بدل شود. مسئول حفاظت نباتات فیروزکوه در این خصوص گفت: از نظر بیولوژی این ملخ‌ها تخمشان را در 10سانتی‌متری خاک می‌گذارند و سرمای زمستان هم تأثیری بر آنها ندارد. سیف‌الله کارده‌گر افزود: سمپاشی این مناطق با چهاردستگاه پشت تراکتوری و پنج‌دستگاه فرقونی در 5100هکتار از اراضی در پنج نوبت انجام شده که سال‌های قبل، فقط یک‌بار انجام می‌شده است.

غذای این ملخ‌ها در اولویت اول، پهن‌برگ‌ها (یونجه و گلپر)، درختان میوه (هلو و گردو) و نازک برگ‌ها (غلات) است؛ بزرگ‌ترهای این ملخ‌ها ‌ با توجه به زیاد شدن جمعیت و عدم‌دسترسی به غذا حتی کوچک‌ترها را نیز می‌خورند! عمر مفید این ملخ‌ها سه ماه است که هر ملخ بالغ بر 40 تا 45 تخم می‌گذارد و اگر سرمای دیررس بهاره به این تخم‌ها بخورد، تخم‌ها تفریخ نمی‌شوند که امسال آن سرما نبوده و با بارندگی بیشتر، این تخم‌ها تفریخ شده‌اند.

یکی از کشاورزان این منطقه نیز از ضرر 20درصدی به برخی مزارع کشاورزی توسط این ملخ‌ها که بیشتر درختان پهن برگ را هدف قرار داده‌اند، خبر داد. رضا باطبی گفت: امسال در نهایت با هجوم ملخ‌ها به درختان پهن برگ، میوه‌های درختان منطقه نسبتا ریزتر خواهند بود. محمد ترکیان، معاون فنی جهادکشاورزی دماوند هم اظهار داشت: دید‌بانی، کانون‌یابی و مبارزه با ملخ در دستور کار ما بوده و امسال شش اکیپ دید‌بانی و مبارزه تشکیل شده که با حداقل خسارت، ملخ‌ها کنترل شده‌اند. در زمینه رویارویی با چنین آفاتی، دو شیوه مکانیکی و شیمیایی درنظر گرفته می‌شود که این اقدامات در سه ماه اخیر با مشارکت مسئولان امر انجام شده اما هنوز در خیابان‌ها و جاده‌های دماوند و فیروزکوه، ملخ‌ها جولان می‌دهند. مبارزه شیمیایی به‌دلیل آلوده کردن آب‌های زیرزمینی و خطرناک بودن، به‌خصوص در زمان تعلیف و چرای دام، پیشنهاد نمی‌شود ولی به گفته مسئولان و کارشناسان امر، با استفاده از اعتبارات طرح مشترک سپاه، بسیج و جهادکشاورزی می‌توان با مبارزه مکانیکی (جمع‌آوری دستی ملخ‌ها) ضمن اشتغال‌زایی، از سایر مضرات بعدی مبارزه شیمیایی جلوگیری کرد.

کد خبر 175108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز