گروه اقتصادی: واردات بی‌رویه میوه و مرکبات به‌رغم ممنوعیت اعمال شده از خرداد ماه امسال و دیدگاه‌های متناقض وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت موجب بالا گرفتن مناقشه میوه‌های ممنوعه وارداتی شد.

میوه

واردات 200‌ کانتینر مرکبات در فصل برداشت از کشور ترکیه باعث اعتراض تولید‌کنندگان، نمایندگان مجلس و اظهار بی‌اطلاعی رئیس گمرک ایران از ممنوعیت واردات میوه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با انتقاد از واردات مرکبات بی‌کیفیت همزمان با برداشت محصول از باغ‌های این استان گفت: تداوم واردات بی‌رویه مرکبات آن هم در فصل برداشت محصول در استان، سبب کاهش انگیزه باغداران و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی خواهد شد.

رضا عظیمی هشدار داد، واردات بی‌رویه انواع میوه، به‌صورت جدی نه تنها باغداری، بلکه معیشت و اقتصاد مردم این خطه را تهدید می‌کند.

وی افزود: سالانه یک میلیون و 850‌هزار تن مرکبات از بیش‌از 114‌هزار هکتار باغ‌های این استان برداشت می‌شود، ولی واردات بی‌رویه سبب دلسردی باغداران می‌شود.

واردات میوه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اعلام اینکه واردات مرکبات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است از احضار مهدی غضنفری و صادق خلیلیان به این کمیسیون خبر داده است.

کاظم فرهمند در مورد عدم‌پذیرش مسئولیت این واردات توسط وزارتخانه‌های ذی‌ربط به فارس گفت: دو ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که دستور واردات هیچ محصول کشاورزی را صادر نکرده و اگر محصولی وارد می‌شود از کانال وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با این روند هر دو وزیر جهاد کشاورزی و صنعت، ‌معدن و تجارت را برای جوابگویی به کمیسیون کشاورزی دعوت می‌کنیم. مجلس شورای اسلامی باید در اینگونه موارد از وزیران توضیح بخواهد.

واردات میوه ممنوع نیست

رئیس‌کل گمرک ایران در نشست خبری در مورد واردات میوه و مرکبات به‌رغم اعلام ممنوعیت این محصولات گفت: واردات میوه ممنوع نیست و ما مصوبه‌ای از دولت در این باره دریافت نکردیم و تنها وزارت جهاد کشاورزی 190‌کالا را اعلام کرد که برخی ممنوعیت واردات، برخی محدودیت و برخی هم افزایش تعرفه را پیشنهاد دادند.

عباس معمار‌زاده با اشاره به‌مدت زمان مهلت واردات گفت: مجوز ثبت سفارش 6‌ ماه اعتبار دارد و ممکن است بخشی از میوه‌هایی که هم‌اکنون وارد شده مربوط به ثبت سفارش گذشته باشد.

کد خبر 151922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز