همشهری آنلاین: روسیه امروز 16 آذر شاهد واکنش آخرین رئیس جمهوری شوروی درباره انتخابات این کشور و ثبت نام پوتین به عنوان اولین کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه بود.

گورباچف - پوتین

آخرین رئیس جمهوری شوروی همگام با مواضع کشورهای غربی خواستار برگزاری مجدد انتخابات اخیر پارلمانی در روسیه شد. «میخائیل گورباچف» از مسکو خواست تا انتخابات اخیر را لغو کرده و مجدداً آن را برگزار کند.

وی انتخابات دوما را «غیرعادلانه» توصیف کرد و خواستار برگزاری مجدد آن شد.

درخواست برای برگزاری مجدد انتخابات در روسیه در حالی است که کمیسیون انتخابات این کشور حزب روسیه متحد را برنده آن اعلام کرده است.

در اعتراضات به انتخابات روسیه مخالفین نیز به خیابان‌ها ریخته و تظاهرات‌هایی را برگزار کردند.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، آمریکا و انگلیس در مواضعی مداخله جویانه به نتایج انتخابات روسیه اعتراض کرده‌اند. این اعتراضات با واکنش شدید روسیه مواجه شده است.

مهر در خبر دیگری نیز از ثبت نام پوتین برای انتخابات روسیه خبر داده است. نخست وزیر روسیه امروز 16 آذر با ارائه مدارک خود به کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آتی ثبت نام کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری مصری الشرق الاوسط، ولادیمیر پوتین امروز رسما مدارک خود را برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور تحویل کمیسیون مرکزی انتخابات داد.

پوتین مدارک نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری را که قرار است چهارم مارس آینده(14 اسفند 1390) برگزار شود، تقدیم کمیسیون انتخابات این کشور کرد.

«نینا کولیاسوفا» نماینده کمیته مرکزی انتخابات روسیه پس از تحویل گرفتن مدارک پوتین گفت: این کمیته در مدت پنج روز این مدارک را بررسی خواهد کرد. کمیته باید بر اساس قانون حداکثر ظرف 10 روز درباره مدارک نامزد تصمیم‌گیری کند.

پوتین اولین کسی است که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه اعلام کرده است. حزب روسیه واحد در پایان نوامبر گذشته رسما پوتین را نامزد انتخابات کرد.

پوتین طی سالهای 2000 تا 2008 به مدت دوره ریاست جمهوری روسیه را برعهده داشت و سپس با حمایت او بود که دیمتری مدودف به کرملین راه یافت و پوتین از آن زمان تا کنون، نخست وزیری روسیه را برعهده داشته است.

ولادیمیر ژیرنوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات و  گریگوری یاولینسکی رهبر سابق حزب یابلوکا از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه هستند.

کد خبر 153227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز