همشهری آنلاین: مردم روسیه امروز (یکشنبه) در اصلی‌ترین انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند و انتظار می‌رود حزب ولادیمیر پوتین پیروزی چشمگیری را از آن خود کند.

پوتین

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این انتخابات که مربوط به مجلس نمایندگان (دوما) می‌باشد شامل انتخاب 450 نماینده است و محکی برای حزب ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه محسوب می‌شود که خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس آتی می‌کند.

جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب روسیه متحد پوتین اکثر آراء را به دست خواهد آورد و این در حالی است که برخی معتقدند با روی کار آمدن این حزب آنها به وعده‌های خود عمل نخواهند کرد و قول‌های آنها پوچ است.

ولادیمیر پوتین طی روزهای گذشته با انتقاد از تلاش‌های غرب برای نفوذ در کمپین انتخابات پارلمانی این کشور، نسبت به عواقب این کار هشدار داد و از حامیان خود خواست تحت تاثیر تبلیغات غرب قرار نگیرند و آنها را دشمنان کرملین خواند.

در انتخابات مجلس دوما (مجلس نمایندگان) در روسیه 3053 کاندیدا از هفت حزب ثبت شده شرکت می‌کنند.

خبرگزاری نووستی در گزارشی به معرفی احزاب شرکت کننده در این انتخابات پرداخته است.

- دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه در راس فهرست کاندیداهای حزب روسیه متحد قرار دارد. حزب روسیه متحد اکثریت پارلمانی را دارد و حزب حاکم در روسیه است. امسال 597 کاندیدا در فهرست انتخاباتی روسیه متحد گنجانده شده‌اند و این بیشترین فهرست در مقایسه با فهرست‌های احزاب دیگر است. بسیاری از کاندیداهایی که در راس فهرست‌های منطقه‌ای روسیه متحد قرار دارند، عهده دار سمت‌هایی در دولت فدرال هستند و در میان آنها می‌توان ویکتور زوبکوف و ایگور شووالوف معاونین اول نخست وزیر، ایگور سچین معاون نخست وزیر و سرگی ناریشکین رییس دستگاه اداری ریاست جمهوری را نام برد.

علاوه بر این، عده‌ای از فرهنگیان و ورزشکارانی در فهرست روسیه متحد گنجانده شده‌اند که میخاییل پیاتروفسکی مدیر موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ، یوسف کوبزون آوازخوان مشهور واریته، آلینا کابایوا قهرمان ژیمناستیک هنری و ژیمناست محبوب پوتین و نیکولای والویف قهرمان بوکس مشهورترین آنها هستند.

- حزب کمونیست به ریاست گنادی زیوگانوف جای دوم را در میان احزاب سیاسی روسیه احراز می‌کند. گنادی زیوگانوف در همه انتخاباتی که از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 برگزار شده بود، جای دوم را برای حزب خود تامین کرده است. علاوه بر طرفداران متعصبی که از زمان اتحاد شوروی عضو حزب کمونیست هستند، عده‌ای از اعضای مایوس روسیه متحد در سال گذشته به این حزب پیوسته و در فهرست کاندیداهای آن داخل شده‌اند. برای مثال، ویکتور چرکسوف کارمند سابق سازمان اطلاعات روسیه که زمانی یکی از همقطاران نزدیک پوتین بود، بعد از برکناری‌اش از سمت ریاست سازمان فدرال کنترل پخش مواد مخدر در سال 2008، به حزب کمونیست پیوسته و بعلاوه، "آلکسی لبد استاندار سابق جمهوری هاکاسیا در سیبری که در سال 2006 به تجاوز از حدود اختیارات خود متهم شد، در فهرست کاندیداهای آن قرار گرفته است.

- حزب لیبرال دموکرات روسیه به ریاست ولادیمیر ژیرینوفسکی در فعالیت خود روی بر انگیختن نارضایتی در میان ملی گرایان روس تکیه کرده و از شعارهای پوپولیستی زیاد استفاده می‌کند. با این حال، امسال دو کاندیدا توجه همگانی را به فهرست حزب لیبرال دموکرات جلب کرده است که آنها آندری لوگووی یکی از متهمین در پرونده قتل الکساندر لیتویننکو در لندن در سال 2006 و والری بودانوف پسر سرهنگ سابق ارتش روسیه هستند. لوگووی برای نخستین بار در سال 2007 هنگام جنجال دیپلماتیک شدیدی بین روسیه و انگلیس به نمایندگی مجلس دوما انتخاب شده بود و سرهنگ یوری بودانوف که به خاطر قتل بی رحمانه زن جوانی در چچن به دادگاه جلب شده بود، در ماه ژوئن سال جاری در مسکو با شلیک گلوله کشته شد.

- حزب روسیه عادل به ریاست سرگی میرونوف حزب سوم در میان احزاب سیاسی روسیه است. سال گذشته یک سلسله از موفقیت‌ها و ناکامی‌ها را برای این حزب به بار آورده است. با وجود این، 584 تن در فهرست کاندیداهای آن قرار دارند. بعد از برداشتن سرگی میرونوف از سمت ریاست مجلس شورای فدراسیون در ماه مه سال جاری میلادی، خطر واقعی برای موجودیت حزب مذکور به وجود آمد. حزب روسیه عادل از ارزش‌های سوسیالیستی پیروی می‌کند و قرار بود قابل رقابت با حزب کمونیست باشد و این عقیده رایج بود که روسیه عادل همانا برای گرفتن آرا از حزب کمونیست، توسط کرملین ایجاد شده باشد. اما چندی پیش حزب روسیه عادل به انتقاد شدید از روسیه واحد پرداخته و جدایی خود از حزب حاکم را خاطر نشان کرده است. هفته گذشته دادگاه عالی روسیه تصمیم گرفت مارینا سمیرنوا عروس رهبر جمهوری خودخوانده پریدنسترویه و یکی از کاندیداهای حزب روسیه عادل را به دلیل تخلفات ظاهری از قانون، از شرکت در انتخابات کنار بگذارد و این تصمیم گیری ضربه محسوسی به حزب روسیه عادل وارد آورده است.

 حزب راست گرای امر حق که خود را به مثابه حزب بیانگر منافع کارفرمایان معرفی می‌کند، امسال برای مدتی در مرکز توجه محافل سیاسی در روسیه قرار گرفته بود. این زمانی بود وقتی که میخاییل پروخوروف میلیاردر و صنعتگر مشهوری که صاحب دارایی در صنایع فلزات رنگین است، ریاست آن را به عهده گرفت. او را در ماه سپتامبر سال 2011 درست در آستانه تصویب فهرست انتخاباتی از این سمت کنار گذاشتند و اندری دونایف شخصیت دارای شهرت کمتری جای او را گرفت. به عقیده ناظران، این امر موجب از دست دادن عده‌ای از کاندیداهای مهم توسط این حزب شده است. در میان کاندیداهای امر حق می‌توان "اندری بوگدانوف را نام برد که عضو شورای سیاسی این حزب و یکی از موسسان آن است.

- حزب یابلوکو به ریاست گریگوری یاولینسکی در سال 1993 میلادی ایجاد شد و یکی از موفق ترین احزاب لیبرال روسیه است. با این حال، نفوذ آن در طی 10 سال اخیر به نحوی قابل ملاحظه کاهش یافته است. در سال 2003 حزب یابلوکو نتوانست وارد مجلس دوما شود. کاندیداهایی که فهرست این حزب را تشکیل می‌دهند، به انجام اصلاحات لیبرال و رعایت محترمانه حقوق بشر دعوت می‌کنند. یابلوکو که زمانی تعداد زیاد از طرفداران را داشته بود، نتوانست اپوزیسیون قابل ملاحظه‌ای برای حزب حاکم به وجود آورد و این امر موجب یاس و ناامیدی در میان طرفداران آن شده است . با این حال، عده‌ای از سیاستمداران بلندپایه‌ای که از روسیه متحد جدا شده، قبول کردند در انتخابات کنونی از طرف یابلوکو کاندیدا شوند و آلکسندر دونسکوی شهردار سابق آرخانگلسک و اولگ میتوول معاون سابق سازمان نظارت بر محیط زیست روسیه از جمله آنها هستند.

- حزب میهن پرستان روسیه به ریاست "گنادی سمیگین شعارهای ناسیونالیستی و جنبه‌های مختلف برنامه کمونیستی را پایه و اساس فعالیت خود قرار داده است. 302 تن در فهرست کاندیداهای این حزب قرار دارند. حزب میهن پرستان روسیه در سال 2009 در نمایش‌های گسترده اعتراضی علیه روسیه متحد در کالینینگراد شرکت کرده و این امر موجب افزایش تعداد طرفداران آن شده است. کاندیداهای حزب میهن‌پرستان روسیه جدایی خود را از جنبش‌های رادیکال ناسیونالیستی اعلام کرده، ولی به پشتیبانی از سوی میهن پرستان به طور جدی امیدوار هستند.

کد خبر 152985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز