جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر روسیه با اشاره به این که جهانیان دیگر از دستور گرفتن از واشنگتن خسته شده‌اند، گفت، آمریکا قصد دارد بر دیگر کشورها سلطه داشته باشد.

روسیه

به گزارش پرس تی وی و به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، پنج شنبه (۲۴ آذر) در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: گاهی اوقات به نظرم می‌آید که آمریکا نیازی به متحد ندارد؛ و به دنبال داشتن غلام و بنده است.

وی تصریح کرد: مردم دیگر از اطاعت از دستورهای یک کشور خسته شده‌اند.

پوتین درباره روابط مسکو و واشنگتن گفت، روسیه زمانی می‌خواست متحد آمریکا باشد اما اکنون نمی‌توان ائتلافی میان دو کشور دید.

وی گفت، حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ نمونه‌ای از تحمیل خواست سیاسی آمریکا به متحدانش بود. آمریکا به این کشور منطقه خاورمیانه حمله کرده و متحدانش را مجبور به پیوستن به این جنگ کرد.

پوتین در ابراز تردید درباره اهداف آمریکا پرسید: آیا این اتحاد است؟ آیا این تصمیم گیری دوجانبه است؟ اتحاد به معنای بحث و تصمیم گیری مشترک است، به معنای تعیین دستور کار درباره نگرانی‌های مشترک از تهدیدها و راه‌های مقابله با آن است.

وی همچنین از جان مک کین کاندیدای پیشین ریاست جمهوری آمریکا به خاطر اظهاراتش درباره انتخابات پارلمانی چهارم دسامبر در روسیه انتقاد کرد.

این انتخابات با ادعاهایی درباره تقلب، درخواست‌هایی برای برگزاری مجدد انتخابات و نیز اعتراض‌های مردمی همراه بود. مک کین روسیه را به برگزاری انتخابات جنجال برانگیز پارلمانی متهم کرد و گفت، این کشور باید منتظر بهار عربی باشد.

این درحالی است که پوتین تاکید کرد که نتایج این انتخابات بیانگر خواست مردم بوده است.

وی درخواست مخالفان برای برگزاری مجدد انتخابات را رد کرده و سازمان­دهندگان اعتراض‌های ضد دولتی را به تلاش برای تضعیف روسیه به نفع برخی کشورهای غربی متهم کرده است.

پوتین همچنین در سخنانش واشنگتن را به استفاده غیرقانونی از هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی برای سرنگونی رژیم معمر قذافی در لیبی و کشتن وی به دست مخالفان بدون هیچ گونه بررسی و محاکمه، متهم کرد.

کد خبر 153966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز