سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: رابطه میان دیمیتری مدودف و ولادیمیر پوتین- رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر روسیه- مدت‌هاست که در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیل‌گران قرار دارد. گفت‌وگوهای تلویزیونی اخیر آنها برخی از اختلافات دو طرف را منعکس کرده است.

پوتین - مدودف

شعار نو‌سازی‌ روسیه شعار اصلی مدودف در طول سال میلادی گذشته بوده است. او با تکیه بر همین شعار تلاش کرد که تمایل خود برای شرکت و پیروزی در انتخابات آینده را نیز منعکس کند.

مدودف از اینکه کشورش توانسته‌ پیامدهای بحران مالی جهان را پشت سر گذارد و رشد 4درصدی را محقق کند اظهار رضایت می‌کند و ولادیمیر پوتین از اینکه اخبار خوشایندی به اطلاع مردم رسانده، خشنود به‌نظر می‌رسد. او از بالا رفتن پس‌انداز روسیه در بانک‌های جهانی و اکتشافات جدید نفتی و گازی و معادن خبر می‌دهد. مدودف نیز امضای معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای راهبردی و تهاجمی با ایالات متحده آمریکا را یک پیروزی تاریخی برای روسیه می‌داند که ثبات و امنیت را در پی دارد.

در سال گذشته روسیه با مشکلات متعددی مواجه شد که برخورد با قومیت‌های مختلف و آتش‌سوزی و انفجار مترو توسط «بیوه‌های انتحاری داغستان» مهم‌ترین آن بودند.مدودف و پوتین در این موارد مواضع مشترکی داشتند ولی در مورد قضیه خودور کوفسکی، صاحب شرکت نفتی یوکاس، اختلافات خود را رسانه‌ای کردند.

پوتین در این باره چنین گفته بود: جای دزد در زندان است. مدودف در پاسخ به او چنین گفت: نه رئیس‌جمهور و نه هیچ‌کس دیگری جز قوه قضاییه نمی‌تواند در این باره نظر دهد.

برکناری شهردار مسکو که برخی آن را مهم‌ترین خبر داخلی تلقی کردند میزان اختلاف دو شخصیت را آشکار ساخت.
مدودف در مورد این برکناری با قاطعیت گفت: برکناری شهردار هیچ ارتباطی با مسائل شخصی ندارد بلکه دلیل اصلی به سوءاستفاده از مقام و پرده‌پوشی بر فساد و آسان‌سازی‌ امور برای برنده‌شدن همسرش در مناقصه بازمی‌گردد. گفتنی است همسر شهردار پیشین مسکو بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری را در اختیار دارد و سود‌های میلیاردی به جیب می‌زند.

با وجود همه این اختلافات اما هنوز نمی‌توان درباره ماهیت رابطه پوتین و مدودف نظر قطعی داد که آیا این دو واقعا شریک هم هستند یا اختلافات جدی با هم دارند؟

الاهرام

کد خبر 126097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز