افسانه شیپوری : اقدام هفته گذشته مقامات کاخ کرملین روسیه، مردم این کشور را به نوعی سردرگم کرده است.

میخائیل پروخوروف - میلیاردر روس

 پس از آنکه دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه به مقامات حزب ائتلافی لیبرال و حزب آزادی مردم هشدار داد که نمی‌توانند در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر شرکت کنند و اسامی میخائیل کاسیانوف، نخست‌وزیر سابق و بوریس نمتسوف، معاون سابق نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رهبران یک تشکل سیاسی در انتخابات ثبت نخواهد شد، نمتسوف در اعتراض به این اقدام گفت: این انتخابات قبل از اینکه آغاز شود، مشروعیتش را از دست داده است.

3روز بعد، اگرچه کاخ کرملین میخائیل پروخوروف، میلیاردر روس و از دوستان نمتسوف را به‌عنوان رهبر جدید جریان راستگرا از سوی حزب لیبرال در آغوش کشید و با وی ملاقات کرد، اما سیاستمداران تعبیر دیگری از این موضوع داشتند. تصویر مدودف و پروخوروف در تلویزیون روسیه، تحلیل‌گران روسی را به این فکر واداشت که کرملین برای تجدید قوا از یک پروژه جعلی قدیمی برای ایجاد یک روند سیاسی به نفع خود بهره می‌جوید؛ به‌نظر بعید می‌رسید، اما یکی از ثروتمندترین مردان روسیه که صاحب معدن شرکت نوریلسک نیکل است، می‌تواند منافع زیادی حاصل کند و در این زمینه همه می‌دانند که این رابطه بسیار سودمند است. پروخوروف به منافع مشترک خود، هم با نمتسوف و هم با ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه می‌اندیشد. او مانند نمتسوف معتقد است که روسیه باید به سرعت تغییر کند اما در عین حال مانند پوتین سعی دارد از وقوع یک انقلاب و سقوط دولت جلوگیری کند تا بتواند ثروت خود را حفظ کند.

نمتسوف درباره تفاوت خود با پروخوروف می‌گوید: او می‌خواهد این رژیم را حفظ کند اما من می‌خواهم این رژیم تغییر کند و ساختار جدید روسیه بدون پوتین و دوستان او شکل گیرد. هدف اصلی کرملین حفظ قدرت است و شاید این مسئله برای مقامات کرملین تعجب‌برانگیز است که چرا 2دوست ایده‌هایی متفاوت دارند؛ یکی دشمن کرملین است و یکی به‌عنوان متحد آن سخن می‌گوید. نخستین هدف او ایجاد یک حزب پارلمانی است که با کسب بیش از 7درصد آراء در انتخابات ماه دسامبر می‌تواند به این هدف دست یابد. اما شاید آرزوی نهایی او رهایی از نفوذ بوروکرات‌های فاسد که مانع انجام اصلاحات سریع در روسیه هستند، باشد چون این رهایی به نفع خود او نیز هست.

برخلاف میخائیل خودروفسکی، میلیاردر معترض روس که به زندان محکوم شد، پروخوروف در طول دهه گذشته رفتاری هماهنگ با دولت داشته.. پروخوروف درباره شرایط خود می‌گوید: امروز من غرق در شیرینی و لذت هستم اما ثروتمند بودن برای من کافی نیست. من هنوز تشنه قدرتم و می‌خواهم از افراد خلاق که با استعدادهای فراوان، اکنون محدودند، بهره‌جویم. 22درصد مردم روسیه به‌دلیل توجه وی به امر مهاجران، او را گزینه‌ای مناسب می‌دانند. این اقدام پروخوروف قطعا از سوی پوتین نیز حمایت می‌شود.

سخاوتمندانه‌ترین توضیح درباره پوتین، رئیس‌جمهور سابق روسیه و دولت، این است که از ترس اینکه مبادا سناریوی مصر در این کشور نیز تکرار شود، به تاجران و فعالان جامعه دست دوستی داده تا بتواند از بحرانی شبیه مصر جلوگیری کند. حزب
روسیه واحد که متعلق به پوتین است، از سوی مخالفان حزب دزدان و کلاهبرداران خوانده می‌شود. این حزب به شدت محبوبیتش را میان مردم از دست داده و حالا قصد دارد با ایجاد حزب جبهه خلق برای سراسر روسیه حمایت از دست رفته کارکنان دولت، ناسیونالیست‌ها و ملی‌گرایان این کشور را به دست آورد. مقامات کرملین همچنین می‌دانند که به یک شریک ثروتمند نیاز دارند تا در موقع مناسب مانند یک اهرم رعدآسا، جلوی خشم و فریاد مردم را بگیرد.کرملین بدون شک از پروخوروف به‌عنوان یک مهره قوی بهره خواهد جست اما او نیز در مقابل مقامات کرملین ایده‌های خود را مطرح می‌کند. شاید شانس او برای پیروزی در انتخابات و مقام اولی چندان زیاد نباشد اما با ورود یک بازیکن جدید در صحنه سیاسی روسیه رقابت میان این‌سه مهیج‌تر از قبل خواهد شد.

کد خبر 141791

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز