جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور و ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه در خلال چند روز گذشته به ایفای نقش سنتی خود در عرصه سیاسی داخلی و خارجی این کشور ادامه دادند.

پوتین

در حالی که دیمیتری مدودف در بروکسل از آمادگی مسکو برای کمک مالی به اتحادیه اروپا خبر داد، پوتین در مصاحبه‌ای طولانی آمریکا را به مشارکت در کشتن قذافی متهم کرد و گفت برای انتخابات ریاست‌جمهوری در تمام حوزه‌های رأی‌گیری دوربین اینترنتی نصب می‌شود و معترضان به نتیجه انتخابات پارلمانی را متهم کرد که از خارج پول می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ولادیمیر پوتین پنجشنبه شب در برنامه پرسش و پاسخی در تلویزیون شرکت کرد که4.5 ساعت طول کشید و در سراسر روسیه پخش شد.
وی هواپیماهای بدون خلبان و نیروهای ویژه آمریکایی را به مشارکت در مرگ معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی متهم کرد. پوتین تصاویری را که از لحظات پایانی زندگی قذافی از تلویزیون‌ها پخش شد، صحنه‌هایی هولناک و چندش‌آور خواند و آمریکا را به مشارکت در مرگ وی متهم کرد.

لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا چند روز پس از این حادثه اعلام کرد: یک هواپیمای بدون خلبان آمریکایی و چند هواپیمای ناتو به کاروان حامل قذافی حمله کردند، اما واشنگتن حضور نیروهای آمریکا را در عملیات رزمی زمینی تکذیب کرده است.

پوتین همواره نشان داده است که برخلاف آمریکا نسبت به سرنوشت شرکای سابق خود بی‌اعتنا نیست. وی چند ماه پیش و قبل از کناره‌گیری برلوسکنی نخست‌وزیر سابق ایتالیا، از وی به بزرگی یاد کرد. پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی که به گفته مجری‌اش بیش از1.7میلیون پرسش دریافت کرد، درباره اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات پارلمانی گفت: معترضان جوانانی هستند که بابت این اعتراض پول درمی‌آورند.

وی تصریح نکرد که منظورش چیست، اما برخی تحلیلگران خاطرنشان کردند منظور وی پرداخت پول از جانب غربی‌ها به معترضان است. وی از تأیید بروز تخلفات انتخاباتی سر باز زد، اما گفت که برای جلوگیری از شائبه در انتخابات ریاست‌جمهوری که اسفند برگزار می‌شود، در تمام حوزه‌های رأی‌گیری دوربین اینترنتی نصب خواهد کرد. نخست‌وزیر روسیه امکان ابطال نتیجه انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات مجدد را رد کرد. هفته گذشته مسکو و برخی شهرهای روسیه صحنه تظاهرات افرادی بود که به بروز تخلف در انتخابات پارلمانی معترض بودند. در این انتخابات حزب روسیه متحد که پوتین رهبر آن محسوب می‌شود، با کسب حدود 50 درصد آرا به پیروزی رسید، هر چند که اکثریت پارلمانی آن قدری تضعیف شد.

این در حالی است که معترضان اعلام کرده‌اند امروز هم در مسکو به تظاهرات دست خواهند زد. پوتین نتیجه انتخابات را بازتاب افکار عمومی در کشور توصیف کرد. وی با اشاره به امکان تغییر در نظام سیاسی کشور گفت: شاید قانون به‌گونه‌ای تغییر کند که احزاب کوچک سیاسی بتوانند ثبت شوند. پوتین در بخش دیگری از پاسخ‌هایی که به 88سؤال داد، از غرب به‌خصوص ایالات متحده انتقاد کرد. وی گفت: آمریکا به هم‌پیمان نیاز ندارد، بلکه به رعیت نیاز دارد.

کارشناسان سیاسی بر این اعتقادند که به‌رغم انتقادهایی که در داخل از پوتین می‌شود، وی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اسفند ماه است. هنگامی که پوتین در این مصاحبه از غرب انتقاد می‌کرد، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور و یار نزدیک پوتین در چهارمین نشست سران روسیه و اتحادیه اروپا در بروکسل حضور داشت تا اتحادیه اروپا را به حمایت مالی مسکو پشت‌گرم کند. مدودف گفت کشورش آماده است تا 10میلیارد یورو برای کمک به منطقه یورو پرداخت کند، اما اعلام آمادگی مسکو برای کمک مالی باعث نشد که اروپایی‌ها از انتقاد خود از انتخابات اخیر روسیه دست بشویند. نمایندگان پارلمان اروپا در نشست خود که قبل از دیدار مدودف با سران اتحادیه اروپا برگزار شد، خواستار برگزاری مجدد این انتخابات شدند.

در تحولی دیگر، دیروز در مراسمی که در مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو برگزار شد، روسیه به عضویت رسمی این سازمان درآمد. روسیه سال‌ها به‌دنبال عضویت در این سازمان بود. مدودف در نشست اتحادیه اروپا از غرب خواست که ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی را تسهیل کند.

کد خبر 153964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز